voogdij opeisen

inge1991
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voogdij opeisen

#1 , 31 okt 2018 14:32

hallo,

een tijdje geleden heb ik de stap gezet om bij mijn partner weg te gaan... Nu hebben we via EOT bij de notaris alles netjes op papier gezet en alles geregeld. Alsook het co-ouderschap van onze zoon van drie jaar. We werken met een 'week-om-week' systeem. Nu begin ik mij hier stilletjes aan aan te ergeren en wil de volledige voogdij opeisen.... In alle eerlijkheid, ik weet dat mijn ex marihuana smoort. Dit deed hij al toen ik hem leerde kennen, liefde maakt blind natuurlijk en ik ben er een toekomst mee begonnen. Onze uiteindelijke breuk is dan ook gekomen door zijn gebruik waar hij niet mee wou stoppen. Ik heb hem meermaals de keuze gegeven om te stoppen en voor zijn gezin te kiezen, maar helaas. Nu heb ik ondertussen al ondervonden dat hij onze zoon meeneemt in zijn week naar zijn dealer.... Hij zet mijn zoon ook volledig tegen mij op, waardoor hij met momenten onhandelbaar is als hij bij mij is.
Er zijn dingen die mijn zoon zegt die niet uit de mond van een driejarige kunnen komen, maar in zijn mond zijn gelegd.... Ik ben altijd van mening geweest dat onze zoon evenveel recht heeft op mij als op zijn papa. Zijn papa is helemaal geen slechte papa, dat zal ik nooit zeggen. Maar hoe hij nu bezig is kan gewoonweg niet.... Ik vraag mij af of ik goede kaarten in handen heb alvorens ik naar het gerecht stap om dit op te eisen.... Ik heb geen zin dat dit tegen mij keert en de rollen misschien worden omgedraaid. Mijn ex heeft ondertussen ook al een klacht wegens stalking en bedreiging staan. Uiteraard is deze klacht ook geseponeerd na zijn verhoor. Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

groetjes Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2018 15:07

Ik raad altijd aan geen juridische termen te gebruiken als u niet zeker bent wat deze betekenen. Het is belangrijk dat die termen consequent gebruik worden zodat we niet nodeloos moeten discussiëren over de inhoud ervan.

Voogdij is het systeem waarbij een kind dat geen levende ouders meer heeft, wordt toegewezen aan een voogd. Voogdij opeisen is dus compleet onmogelijk gelet op het feit zowel u als uw ex nog leven, en is allicht ook niet wat u bedoelt.

Co-ouderschap heeft niets te maken met een week-om-week-systeem. Co-ouderschap gaat over het feit dat beide ouders evenveel te zeggen hebben over het kind. Belangrijke beslissingen dienen ze dus samen te maken, het is niet zo dat één ouder alles te beslissen heeft.

De verblijfsregeling handelt over het verblijf van het kind. Je kan perfect co-ouderschap hebben en een verblijfsregeling die niet in evenwicht is.

Nu u op de hoogte bent van de juridische betekenis, kan u volgende vraag beantwoorden: wat wil u? Geen co-ouderschap meer of een andere verblijfsregeling? Of beide? Afhankelijk van uw antwoord zijn de te zetten stappen uiteraard anders.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”