bouw op grond gekocht van schoonouders

Swouters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

bouw op grond gekocht van schoonouders

#1 , 26 okt 2018 22:18

Beste

ik en mijn man hebben ongeveer 40 jaar geleden een bouwgrond gekocht aan een goedkope prijs van mijn ouders. Wij hebben hier nu samen opgebouwd. Na 30 jaar zijn mijn beide ouders overleden en hebben wij ook samen het huis van mijn ouders overgekocht en mijn broers en zussen uitbetaald hiervoor. Nu is mijn vraag stel dat ik wil scheiden van mijn man, wie is dan eigenaar van welk gedeelte. ik zou graag in beide gevallen weten zowel in scheiding van goederen als in gemeenschap.


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 okt 2018 09:46

Huiswerk?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Swouters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2018 10:04

Huiswerk?
Wat bedoeld u met huiswerk?

Reclame

Swouters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2018 10:07

Huiswerk?
Wat bedoeld u met huiswerk?
Als u bij toeval denkt dat ik dit zou vragen voor huiswerk dan heeft u het spijtig genoeg mis. Mijn partner heeft huwelijkscobtract verbrand en ik kon mij niet juist meer herinneren welk stelsel wij getrouwd waren 35 jaar geleden als wij getrouwd hebben wij dacht ik toen het gangbare genomen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 27 okt 2018 11:10

Neem eens contact op met het notariskantoor dat voor uw contract gezorgd heeft, of met de opvolger. Er zal al veel klaarheid komen, en eens heb je het sowieso nodig. En ja, dit kan je dan ook als een extra huiswerk beschouwen. :D

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 27 okt 2018 11:33

35 jaar geleden... Huidige wet op het huwelijksvermogenstelsel dateert, denk ik, van mei 1976. Drie vermogens : het eigen vermogen (van voor het huwelijk + erfenissen, schenkingen, giften) en het gemeenschappelijk vermogen (verworven na het huwelijk, buiten erfenissen, schenkingen en giften).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 27 okt 2018 19:21

Het huis dat staat op de grond die jullie samen hebben gekocht, al was het van uw ouders, is gemeenschappelijk goed. Ieder heeft de helft in dat huis.
Het huis dat je gekocht hebt uit de nalatenschap van je ouders, is van u alleen. Jij was voor de aankoop al gedeeltelijk eigenaar. Dat huis is waarschijnlijk betaald met gelden van de gemeenschap. Hierdoor ontstaat er een feitelijke schuld van u to. de gemeenschap. Die schuld dient wel vereffend te worden bij een scheiding.

Ik veronderstel dat jullie volgens het wettelijk stelsel zijn getrouwd maar interpelleer uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”