Omgangsregeling kind, ouders nooit samengewoond

inge888888
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Omgangsregeling kind, ouders nooit samengewoond

#1 , 21 okt 2018 14:41

Hallo

Sinds enkele maanden zijn ik en mijn vriend uit elkaar. We hebben nooit samengewoond door bepaalde omstandigheden maar hebben wel een kind samen. Omdat we wel heel dicht bij elkaar wonen hebben we zelf een omgangsregeling opgesteld waarbij onze zoon elke dag afwisselend bij ons is. Deze regeling werd niet door een rechtbank bekrachtigd, maar deze regeling loopt prima volgens mij, omdat ik ook merk dat mijn zoon hier het gelukkigst mee is. Ook voor de school verloopt dit prima. Alles is zo geregeld dat het vervoer van en naar de school echt ideaal verloopt voor allebei. Maar daar mijn ex erg wispelturig kan zijn en ik het voor mijn zoon zo aangenaam mogelijk wil houden, zou ik deze omgangsregeling graag wettelijk laten vastleggen. Hij wil dit echter niet omdat hij denkt dat als hij ooit iemand anders heeft zij zal willen dat het week-week wordt (omdat dit een uitzonderlijke regeling is) en hij dit dan niet meer kan veranderen. Mijn mening is daar heel duidelijk over. Het is ons kind en wij beslissen over zijn geluk! Niemand anders! Kan ik deze omgangsregeling zo laten bekrachtigen door een rechtbank of is dit niet mogelijk omdat het een beetje ongewoon (maar wel ideaal) is? Het moet ook gezegd worden dat hij GEEN alimentatie betaald en dus eigenlijk geen klagen heeft over mijn goedwilligheid. Het enige dat ik wil is dat mijn zoon gelukkig is!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 21 okt 2018 15:46

U kan perfect naar de rechtbank gaan maar gelet op mogelijk de leeftijd van zoon nu en dat beide ouders hun akkoord hebben gegeven.
Eerste wat nu belangrijk is staat dit akkoord op papier? Indien ja sta je al heel wat sterker.
Persoonlijk heb ik mijn mijn zeer nauwe vriendenkring ook een koppel niet gehuwd uit elkaar maar nooit iets op papier gezet.
Beide partijen hebben steeds een goede verstandhouding gehad.
Dus waarom het niet zo laten en pas in actie schieten als het probleem zich voordoet.
Want ondertussen al x jaar zo - is zoon mogelijk + 12 of nog ouder ?

Wat ook kan ook al is er een vonnis van de jeugdkamer van de familierechtbank. Mijn ervaring ..jeugdrechters die letterlijk zeggen wij zetten iets op papier maar als jullie samen binnenkort iets anders overeenkomen ons niet gelaten het is jullie kind.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 21 okt 2018 19:32

Ik raad toch heel erg aan om afspraken op papier te zetten en te laten bekrachtigen. In onderling akkoord afwijken kan altijd, maar je hebt dan iets om op terug te vallen.
Meer dan genoeg voorbeelden van ouders die niets op papier hebben. Als de ene beslist dat het kind nooit meer naar de andere mag, heb je niets te zeggen en wordt het een lange lijdensweg.
Wat betreft de inhoud van de overeenkomst: als je als ouders overeenkomt én goed motiveert, bekrachtigt de familierechtbank meestal zonder problemen. De hulp van een deskundige kan handig zijn voor de motivatie en de juridisch correcte formuleringen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

inge888888
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2018 14:55

Dat is nu juist het probleem. Hij wil helemaal niets op papier. Hij vind het voorlopig allemaal prima, zolang er niets getekend moet worden. Op die manier kan hij mij natuurlijk chanteren. Als iets hem niet aanstaat dan dreigt hij met de week-week regeling, wat het kind absoluut niet wil.

Terug naar “Echtscheiding”