Alimentatie

Pascal2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 18 okt 2018 18:21

Twee weken geleden stelde ik hier reeds vraag over mij oudste zoon. Hij is in juni 2017 afgestudeerd in het secundair. Heeft 15 maanden thuis gezeten. Daarvan heeft hij 2 maanden gewerkt en gaf zelf zijn ontslag. Nu is hij ingeschreven in de hogeschool. Zonder enige vorm van overleg met mij... Ik heb gezegd dat ik niet meer tussenkom in de kosten omwille van bovenstaande redenen. Wel wil ik een deel van de kosten terugbetalen als hij geslaagd is op het einde van het jaar. Nu dreigt de mama mij alimentatie te doen betalen voor hem. Is dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 18 okt 2018 18:32

Meld haar vriendelijk dat ze hierover aan een juridisch onderlegd persoon uitleg vraagt. Met dien verstande dat ze het genuanceerd en met alle details vertelt. Hij of zij zal haar uitleggen dat ze juridisch geen been heeft om op te staan. Dat het héél vriendelijk is van u dat u de studiekosten nog wil vergoeden. En dat ze met dreigen geen stap verder komt. Dan zou ze dit voor de rechter moeten eisen en dan kost dat haar een boel geld om uiteindelijk te vernemen dat ze geen gelijk heeft en dat u een heel aimabel voorstel heeft gedaan.

athoscelinesumo
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 01:24

welke advocaat of notaris (enkel bij scheiding met wederzijdse toestemming) heeft jullie scheiding geregeld? want wat de kinderen betreft is er blijkbaar niets geregeld. Noch je ex noch jij beslissen nu wie wat betaald voor het studerende of lanterfanterende kind. Had bij de scheiding moeten geregeld worden. Jij moet niet op haar eisen ingaan als die niet in het echtscheidingsvonnis voorzien waren.Jij kan ook geen eisen stellen "ik betaal als hij slaagt". Ik denk dat jullie scheiding heel slecht geregeld werd. stap naar een advocaat die naam en functie waardig en laat de financiële regeling voor het kind op papier zetten en bekrachtigen door een rechtbank.anders blijf je naar de pijpen van je ex dansen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 19 okt 2018 17:34

@athoscelinesumo je hebt de thread niet grondig doorgenmomen en zo een belangrijk aspect van deze case over het hoofd gezien.
De meerderjarige is nadat hij afgestudeerd is, gaan werken en heeft daarna zijn ontslag gegeven.... Dat valt niet meer onder de onderhoudsplicht.
En wees gerust als "een scheiding niet goed geregeld is" gelden daarboven nog steeds de algemene wetten van de onderhoudsplicht. Dat hoeft zelfs niet in een EOT te staan. die zijn universeel.

Terug naar “Echtscheiding”