Feitelijk samenwonen

Vheybel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen

#1 , 16 okt 2018 14:44

Mijn zoon en zijn vriendin gaan na 15 jaar uit elkaar, mits zijn ex vriendin een nieuwe relatie heeft. Zij wonen op het moment nog wel in hetzelfde appartement dat ze gehuurd hebben. Al 4 jaar heeft zijn ex vriendin geen werk meer, en heeft zich daar ook niet voor geinteresseerd. Zij heeft nog een kleine toelage van de RVA van € 350. Mijn zoon heeft al die jaren alle financiele rekeningen betaald. Ze hebben ook een zoontje dat bijna 3 jaar is.
Eerst wou ze in hun appartement blijven wonen en moest mijn zoon vertrekken, zij zou dan via OCMW een leefloon aanvragen, maar plotseling is dit veranderd en wil ze nu bij haar nieuwe vriend gaan inwonen.
Nu heeft mijn zoon haar wel gezegd dat ze mee moest tussenkomen in de huur, elektriciteit en water en dit weigert ze te doen. Méér nog ze is nu zelfs alle electrische apparaten aan het verkopen op 2de hands, zonder dat mijn zoon van iets wist, mits hij gedurende dag gaat werken.

Zij zijn gelukkig nooit getrouwd alsook hebben ze géén samenlevingscontract, daarom mijn vraag of dat zij niet moet tussenkomen in rekeningen die ze samen gemaakt hebben en of zij alles achter mijn zoon's rug kan verkopen?
Ook onze kleinzoon is voor ons een zeer grote zorg.
Alvast dank voor uw antwoord, mits wij ons grote zorgen maken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2018 15:54

Zij moet tussenkomen als haar naam op het contract (= huurcontract, contract van de electriciteit, water, etc...) staat. Met andere woorden, als het huurcontract door beiden is ondertekend, zijn beiden verantwoordelijk om de huur te betalen. Dit is natuurlijk praktisch nogal "vaag". In praktijk komt het er op neer dat de verhuurder bij beiden de huurgelden kan opeisen. Hij kan dus de volledige huur opeisen bij uw zoon, om een voorbeeldje te geven. Het zal daarna aan uw zoon zijn, om de helft terug te vorderen van de andere persoon die het contract mee ondertekend heeft.

Heeft zij niets ondertekend, is ze "in principe" tot niets gebonden.

Het verkopen op 2dehands van gezamenlijke spullen, kan uw zoon verhinderen door de zaken die van hem zijn (of niet bewijsbaar van haar) en enige waarde hebben, "in veiligheid" te brengen (bijvoorbeeld bij jullie). Dus uw zoon kan best alle spullen die zij mogelijk zou kunnen verkopen, en niet van haar zijn, bij jullie stockeren tot alles achter de rug is.

Wat uw kleinzoon betreft: daar zullen mame en papa een regeling moeten in treffen. Als co-ouderschap voor één van beiden geen optie is, zal de familierechtbank hier een regeling in moeten treffen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 16 okt 2018 17:21

Bijdragen zijn wel evenredig aan de financiële draagkracht. Daar zij weinig inkomen heeft kan ze weinig tot niets bijdragen. Daar zal je vrede moeten mee nemen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 16 okt 2018 22:58

En zorgen dat alle papieren - rekeningen verzekeringen enz ook weg zijn.
Sleutels auto steeds bijhouden dubbel weg enz enz .
Indien zij niet op huurcontract staat is het voor haar een bezetting ten bede. Dus naar vrederechter nadat u haar met een AS buiten wil. Bij weigering dal het vrederechter worden.

Terug naar “Echtscheiding”