Kind onderhouden

Pascal2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kind onderhouden

#1 , 07 okt 2018 13:57

Ik ben al vele jaren gescheiden van mijn ex vrouw. In het begin co-ouderschap gedaan. Na verloop van tijd kwamen de kinderen steeds minder en minder. Ze zijn nu al 18 en bijna 21. Ik zie ze momenteel misschien 5 keer op een jaar één namiddag. Ik betaal wel al vanaf de scheiding de helft van alle kosten voor school, kledij, dokters, ... De oudste zoon besliste na zijn middelbaar onderwijs dat hij wou stoppen want hij was schoolmoe. Hij schreef zich in bij de VDAB. Zat eerst 8 maanden thuis. Deed uiteindelijk een interim job voor 2 maand waar hij zelf zijn ontslag gaf om dan weer 5 maanden thuis te zitten. Nu, 15 maanden na afstuderen beslist hij zich terug in te schrijven in de hogeschool. Dit zonder aan mij iets te laten weten, zonder iets te bespreken, zonder enig overleg ook van mama. Ik krijg nu de rekeningen gepresenteerd want mama vindt dat ik van alles de helft moet betalen. Ben ik dit verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 okt 2018 14:56

voor zover mijn kennis gaat, neen, u bent dat niet meer verplicht

zoon heeft school verlaten, is gaan werken en wenst nadien toch nog een studie te doen

is iets anders als het middelbaar voldoen om dan hogere studies te gaan doen, dan had u wel moeten bijdragen

eylis
Berichten: 8840

#3 , 07 okt 2018 16:02

klopt, je bent niet meer onderhoudsplichtig om bovenstaande reden. En er is ook het argument bovenop dat hij zelf zijn ontslag gaf op een lopende job. Dat is dus zijn eigen keuze waar hij zelf de gevolgen moet dragen. Je kan best deze "raad" meegeven aan deze meerderjarige zoon én de moeder en er een voorstel bij doen om hem te ondersteunen. Er zijn opleidingen volop waar je deeltijdse studentenjobs kan combineren met studeren. Je stelt voor dat hij zelf voor kleding, vrije tijd, voeding instaat. En dat je na een jaar geslaagde studie de inschrijvingskosten, boeken&cursussen en dokterskosten voor de helft terugbetaalt. Dat herhaalt zich elk geslaagd jaar opnieuw. Het is een beproefde formule bij jongeren die aan de zgnzde "schoolmoeheid" lijden én je doet er hem een ongelofelijke geste mee, want je bent hoegenaamd niet meer verplicht om hem te onderhouden. Laat de moeder ook weten dat ze zich best informeert bij een neutraal en juridisch onderlegd persoon of haar idee dat je moet betalen wel klopt...

Reclame

Pascal2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2018 17:58

Eylis,
Bedankt voor je snelle reactie. Bijverdienen zit er voor mijn zoon niet in want zijn mama is van mening dat hij geen vakantiewerk of weekendwerk moet doen. Zij heeft dit immers vroeger ook nooit moeten doen. Ik word ook bij niks betrokken en ben van niks op de hoogte. Ik krijg enkel een mail als er rekeningen moeten betaald worden. Ik denk toch nog steeds dat er eerst overleg moet zijn over deze dingen? Aan mij wordt er niks gevraagd of er wordt niks besproken. Ik moet het maar vernemen als het zover is...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 07 okt 2018 18:33

Ook de facturen moeten voorgelegd worden en en moet of voorhand afspraak gemaakt worden over wat in aanmerking komt.
Dus een laptop van €3000 is niet nodig (tenzij IT systeembouwer) anders kan een 2de hands van €300 perfect gaan voor middelbaar onderwijs.

Terug naar “Echtscheiding”