Scheiding, partner wil het huis houden. En nu?

Vandersteen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheiding, partner wil het huis houden. En nu?

#1 , 07 okt 2018 11:00

Hallo,

Na een relatie van 15 jaar gaan mijn partner en ik (wettelijk samenwonend) uit elkaar. We hadden net een huis gebouwd, dat zij wil behouden. Zij neemt de lening ook over, ik word uit de lening geschrapt en trek uit het huis.

Naar de inlichtingen die ik al heb ingewonnen moet het huis dan geschat worden, en wordt de volgende formule gehanteerd: geschatte waarde min de openstaande hypotheek = som X, en daar krijg ik de helft van.

Maar hoe zit het met het feit dat zij van haar ouders een som van 15 000 euro heeft ingekregen om bij de start van de bouw in het budget te voegen; moet die 15 000 euro dan nog worden afgetrokken van som X? Of is dat enkel van toepassing als we béiden het huis zouden verkopen aan een derde en zij die 15 000 euro kan terugvorderen van de verkoopwaarde?



.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 okt 2018 11:37

Staat die 15000 op papier?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 okt 2018 16:25

Hij geeft het toe, dat is voldoende.
Wanneer de te verdelen som bekend is ( = waarde min hypotheek) mag zij die 15.000 € eerst nemen. Van dat saldo komt de helft u toe, hetgeen zij u moet betalen.

Voorbeeld : waarde woning 300.000 hypotheek 155.000 netto : 145.000 €

zij neemt 15.000 en geeft u de helft van 130.000 = 65.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”