Verkoop & overbruggingskrediet

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Verkoop & overbruggingskrediet

#1 , 05 okt 2018 14:13

Ik ben 2,5 jaar geleden vertrokken uit ons huis en ben helaas al heel die tijd in een vechtscheiding verwikkeld en er lijkt maar geen einde aan te komen.
Mijn ex heeft van in het begin aangegeven dat hij het huis zou gaan inkopen, maar is na enkele maanden wel verhuisd naar zijn ouders om de woonstvergoeding te ontlopen. In het eerste vonnis van de familierechtbank staat wel dat hij afzonderlijke woonst kreeg in ons huis en dat ik verboden werd dit pand nog te betreden. Daarna is hij dus verhuisd en is hij blijven volhouden dat hij het pand zou inkopen. Zijn advocaat had in het hof van beroep ook al bevestigd dat hij enkel verhuisd was om de woonstvergoeding te ontlopen en dat dat toch normaal is in een echtscheiding. ?!

Recent liet hij echter weten dat hij afziet van de preferentiële toewijzing en dat het huis openbaar verkocht moet worden.
Hij saboteert al 2,5 jaar de vooruitgang van dit dossier en het lijkt maar niet opgelost te geraken. De gemeente stuurde een brief dat het pand opgenomen werd in het register van leegstand, nadat er een hele tijd geleden ook al een klachtbrief gestuurd werd over verwaarlozing en geurhinder. Ik heb de gemeente toen laten weten dat ik niets kon doen, omdat ik een verbod had om die woning te betreden.
Nu krijg ik een bericht waarin hij vraagt dat ik akkoord ga dat hij zijn domicilie terug op dat adres zet, zodat het huis niet meer als een leegstaand pand zal bekeken worden. Hij schrijft uitdrukkelijk dat hij er wel niet zal gaan wonen en dus ook geen bezettingsvergoeding verschuldigd zal zijn, hij wil enkel het pand uit het register van leegstand halen.
Daarnaast vraagt hij ook of ik akkoord ga dat hij een overbruggingskrediet zou nemen op zijn deel van de opbrengst van het huis.
Hij sluit af met het zinnetje "Indien jij niet antwoord binnen 7 dagen, ga ik ervan uit dat dit alles in orde is."

Aangezien ik daar zelf niet gigantisch veel kaas van gegeten heb, vroeg ik me af wat ik hier best mee doe. Volgens mij is het niet echt rechtsgeldig om me met dat laatste zinnetje zo onder druk te zetten, maar soit, intimideren en manipuleren heeft hij al gedurende heel onze relatie en scheiding gedaan, dus ik schrik er niet meer van.
Ik wil gewoon mijn deel krijgen en deze nachtmerrie zo snel mogelijk achter de rug hebben, maar dat lijkt maar niet te lukken.
Enig advies??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 05 okt 2018 15:19

Ook de echtgenoot die de toegewezen woonst zou verlaten hebben dient verder woonstvergoeding te betalen, gezien hij de toegewezen en verrekenbare voordelen links laat liggen.
In dit geval zal de rechtbank het best gevat worden teneinde de echtgenoot die de woning verlaat te machtigen deze te verhuren, waarna dan de huuropbrengsten tussen partijen kunnen verdeeld worden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 okt 2018 17:31

Daar enkel maar zijn domicilie plaatsen en er niet gaan wonen, haalt het huis nog niet van de lijst van leegstaande woningen.
er moet ook nog een verbruik zijn van de nutsvoorzieningen.
Daarenboven pleegt hij domiciliefraude, hetgeen strafbaar is.
Laat gewoon het pand openbaar verkopen, dan ben je van alles af, en heb je uw helft van de opbrengst ervan. Rek dat niet langer.
Waarom heeft hij een overbruggingskrediet nodig?
Vraag dringend raad aan een notaris of aan uw raadsman.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 05 okt 2018 22:24

Beste

Wat het overbruggingskrediet betreft : een bank zal altijd beide eigenaars laten mee tekenen om een overbruggingskrediet toe te staan.
Als u niet tekent, komt er geen overbruggingskrediet.
Het schrijven van uw ex heeft dus nul waarde;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Zeep
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2018 11:07

Ik probeer dat huis al 2 jaar verkocht te krijgen, aan hem of iemand anders.
Met deze nieuwe verwikkelingen denk ik dat er wel eindelijk schot in de zaak zal komen.

Nog een bijkomende vraag: Stel dat het huis toch niet tijdig verkocht geraakt, zal ik dan mee moeten opdraaien voor de leegstandtaks? Wij zijn al wettelijk gescheiden en hij heeft dus het recht op afzonderlijke woonst in dat huis en ik een verbod om dat huis te betreden.

Terug naar “Echtscheiding”