vaderschap

maite1990
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vaderschap

#1 , 29 sep 2018 12:11

Beste,

Ik ben momenteel 5 maand zwanger en mijn partner is na heftige ruzie met geweld en agressie vertrokken.
Hij heeft mij zelf door een raam geduwd waardoor ik dus bij de val recht op mijn buik terecht kwam.
Ik ben die zelfde nacht ter controle opgenomen in het ziekenhuis met alle controles natuurlijk... en hij was dus ook spoorloos.
Ik probeerde hem te contacteren maar kreeg dus ook totaal geen reactie.
Nu wilt hij er een punt achter zetten natuurlijk. Dus kiest hij er dan ook voor om mij nu niet te steunen bij alles.
Mijn vraag is dan kan hij nadien de tot nu nog ongeboren dochter nadien opeisen?
Wat kan ik doen om hem dus eigenlijk afstand te laten doen van alles? Ik wil ook dan geen financiële steun van zijn kant. Zijn vader en stiefvader (homokoppel) kwamen zelf op de proppen met in nederland kan je nog steeds adoptie doen (wat voor mij duidelijk word gemaakt dat het kind dus daar toch niet gewenst is).
... Kan ik iets doen om nadien alle gedoe te voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 sep 2018 13:29

Ik ga er van uit dat je in België woont en dat je (ex)partner niet bij jou gedomicileerd was. Gezien de agressieve (strafbare) behandeling waarmee je expartner jouw leven en dat van je ongeboren kind in gevaar bracht, is het geen goed idee deze mens nog toegang te verschaffen tot jouw woning. Gezien hij geen contact opnam met jou na dit incident, zou ik je aanraden ook totaal geen contact meer op te nemen met deze mens. Je bent geen informatie verschuldigd aan hem over je zwangerschap omdat jullie niet samen op hetzelfde adres woonden, noch een geregistreerde relatie (huwelijk of wettelijk samenwonen) hadden. Als er geen huwelijk of samenwoning was, ontstaat het wettelijke vaderschap maar pas op het moment wanneer het kind op de dienst bevolking wordt ingeschreven na de geboorte en waar de naam van de vader wordt geakteerd. Je moet dus geen naam van een vader opgeven; Je kan nog altijd later beslissen of je een vader kiest voor je kind. Dat kan de biologische verwekker zijn, maar ook een latere vaste partner waarmee je een duurzame stabiele relatie opbouwt en je huwt of wettelijk samenwoont. Als de mogelijke biologische verwekker van je kind komt eisen of dreigen mbt jouw kind, meldt dan gewoon rustig dat je ten tijde van de conceptie ook andere partners had. wie dat was, moet je niet melden en ook niet wanneer je die partners had. Daar stopt het verhaal.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”