Vader moet veel werken en kan de kinderen niet altijd ophalen.

Anoniem33
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vader moet veel werken en kan de kinderen niet altijd ophalen.

#1 , 28 sep 2018 19:44

Ik probeer het kort te schetsen.

Vader is zelfstandig in hoofdberoep en beoefend zijn activiteit voornamelijk uit in het weekend.
Ongeveer 11 jaar haalt hij zijn kinderen om de 14 dagen op bij de moeder. Dit lukt niet altijd en ook niet altijd even vlot.
Ondertussen zijn ze 16 en 10 en wou hij voorstellen aan de moeder om de kinderen enkel nog te komen ophalen als hij vrij heeft, zodat hij effectief iets kan doen met de kinderen. De kinderen kunnen ook geen activiteiten doen in het weekend omdat vader en moeder ver uit elkaar wonen. Geen sportclub, geen jeugdbeweging, geen verjaardagsfeestjes, geen vrienden in de buurt om mee uit te gaan, ...
Ze tellen dus de uren af van vrijdagavond tot zondagavond.

Voorstel leek ok, maar moeder stemt hiermee niet akkoord.

Voor de huidige regeling werd er geen contract opgesteld en is dit altijd mondeling verlopen.
De vader betaald alimentatie, ook hiervoor is niks op papier gezet.

Vader vind dat de kinderen, nu ze groot zijn, meer sociaal contact moeten kunnen opbouwen en weet van zichzelf ook dat hij nu eenmaal een job heeft dat voornamelijk in het weekend valt. En dus geen tijd kan doorbrengen met hen.
Lijkt mij ok dat hij dit aangeeft aan de moeder. Maar de moeder wil haar 'vrije' weekenden behouden. En wil dit voor de rechter brengen.

Heeft dit nog nut? Op deze leeftijd van de kinderen?

Ik zou als moeder het fijn vinden om voor mijn kinderen te kunnen en mogen zorgen.
Als ik ergens heen wil een babysit te nemen, daar is de gezinsbond toch voor? Of grootouders mocht dat mogelijk zijn... maar dat wil ze helemaal niet...
Maar bij de vader moet er wel een babysit zijn...

Ik hoor graag hoe jullie dit zien...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2018 15:30

Dit is niet echt een juridische vraag. Zowel moeder als vader hebben een verantwoordelijkheid naar de kinderen toe. Een zekere vorm van regelmaat lijkt me wel aangewezen naar de kinderen toe, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Als dit voor de vader moeilijk blijkt, moet een andere regeling getroffen worden, waarbij de kinderen bijvoorbeeld veel vaker bij de mama zijn, wat volgens mij dan ook mag resulteren in een hogere alimentatie van de vader uit.

Als de mama de kinderen echter ook maar één weekend op de twee "wil" (als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken) en de vader wil dit niet, zal een rechter moeten beslissen.

Op zich wel een pijnlijke boodschap naar de kinderen toe als je voor de rechtbank moet gaan pleiten dat je de kinderen niet meer dan één weekend op de twee wenst op te vangen. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om dergelijke boodschap te moeten verklaren naar mijn eigen kinderen toe, eerlijk gezegd... Moest ik in zo'n situatie zijn, ik zou ze met plezier meer opvangen, maar de andere ouder zal daar dan wel dik voor betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Anoniem33
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2018 17:24

Ik volg u zeker en vast. Ben zelf een moeder.
Maar wil deze vriend bijstaan bij zijn kronkels die spelen op dit moment.
Hij gaat de kinderen nog steeds halen. Met of tegen de zin van (vooral de oudste) kinderen.

Waar de vader vooral mee zit, is het feit dat de kinderen geen sociale activiteiten kunnen beoefen hierdoor.
De oudste wil heel graag in een voetbalclub en zou graag een weekendjob uitvoeren.
Maar dat lukt op deze manier helaas niet.

Maar u uitleg was zeer duidelijk en ik probeer met hem dit verder uit te klaren.

Hij wil zeker geen rechtspraak, want dat wil hij de kinderen besparen. Dit vind ik ook echt te gek, want ze zijn al 16 en 10...

De kinderen zijn het altijd zo gewoon geweest, maar nu ze ouder worden, hebben ze er geen zin meer in. Willen ze andere dingen doen...

Toch bedankt voor uw reactie...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”