alimentatieberekeningsvraag

Vrager2017
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

alimentatieberekeningsvraag

#1 , 27 sep 2018 20:28

Ik was met de moeder van mijn twee kinderen (zeven en zes) wettelijk samenwonende en nu feitelijk gescheiden sinds drie jaar.

We zijn de EOT e.d. aan het opstellen en heb enkele vraagjes.
1* gekozen vor co-ouderschap, moet ik met een inkomsten van netto van +/- 4000 euro en zij met een inkomen van ongeveer 2165 voor 4/5de te werken.
Mag ik eisen dat de bereking gebeurt op haar inkomen zoals dat er zou uitzien voor 5/5 ipv 4/5? Mijn inkomst als zelfstandige wisselt wel fel en bovendien moet ik van die 4000 nog een deeltje opzij zetten om een pensioen mee op te bouwen.

2* ik verwacht in een nieuwe relatie een derde kindje. dat brengt aardig wat extra kosten met zich mee, kan ik daar beroep opdoen om een vermidering in aandeel (wel t is te zeggen om mijn effectief netto inkomen te berekenen) vanzodra het kindje er is?

3* zij heeft enkele maanden ouderschapsverlof opgenomen om wat rustiger aan te doen (en dus niet zozeer om voor de kinderen te zorgen, want die zaten 3/5 dagen op crèche) en ik deelde de rest mee in hulp.
Kan zij van mij hiervoor schadevergoeding eisen voor geleden beroepsinkomsten? ik heb bovendien bijna alle kosten (eten, gas, elect auto lening) zo goed als alleen betaald.

Veel vragen.... nog meer onduidelijkheid. Hopelijk kunnen jullie mij hier al wat in helpen..
Hartelijk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 28 sep 2018 16:43

Wie kinderen heeft heeft meteen (gezags)co-ouderschap.
U bedoelde eerder het verblijfsco-ouderschap.

1. Inkomsten per maand bekijken is niet nuttig. U kan beter kijken wat er met het beschikbare netto gezinsbudget op jaarbasis kan worden berekend.
2. Neen, want dezelfde blijde gebeurtenis kan ook voorkomen bij de ex-partner, en dan staat ieder weer even ver. Een nieuwe relatie heeft geen invloed op de onderhoudstoestand tussen ex-partners en hun kinderen.
3. Zij heeft gedurende 18 maanden wel de kinderen gedragen...maar een schadevergoeding vragen voor het nemen van ouderschapsverlof heb ik nog niet gehoord.

Ondertussen zie ik dat u dezelfde vraag ook in andere threads hebt opgestart. Ik verwijs dan ook even daarheen:
viewtopic.php?f=51&t=91463&p=547463#p547463

viewtopic.php?f=23&t=87325&p=524503#p524503

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”