is een studietoelage een sociale uitkering?

Joris77
Topic Starter
Berichten: 11

is een studietoelage een sociale uitkering?

#1 , 27 sep 2018 17:04

Vonnis vermeldt :

5. Kinderbijslag - Sociale uitkeringen
Mevrouw.......zal daarenboven vanaf heden het recht hebben, alleen en zonder tussenkomst van de heer........, de kinderbijslag en alle andere sociale uitkeringen te ontvangen betreffende de kinderen........

Mijn vraag....: Is een studietoelage een sociale uitkering?

Via "openbaarheid van bestuur" vernomen dat ex een studietoelage heeft aangevraagd én ontvangen voor vorig schooljaar. In het vonnis wordt specifiek aangaande een studietoelage niets vermeld. (verblijfregeling in onderlinge afspraak en bij ontbreken concrete afspraken geldt een 9/5 regeling)

Dient deze studietoelage te worden verdeeld? (ttz. Kan ik de kosten die zij maakt voor de kinderen "aftrekken" van de helft van de schooltoelage?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo
Berichten: 171

#2 , 28 sep 2018 09:56

Als ik u was, zou ik (indien dit nog kan) in hoger beroep gaan tegen dit vonnis en vragen dat de schoolkosten eerst van de studietoelage worden afgetrokken voordat u er de helft van betaald.
Als u nog enigszins overeenkomt met uw ex, zal zij hier waarschijnlijk mee instemmen maar ze zou ook kunnen argumenteren dat de studietoelage op haar inkomen is berekend en dus voor haar bedoeld is.

Voorts denk ik dat een studietoelage wordt gezien als een sociale uitkering, maar ik ben ook geen jurist.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”