indexering alimentatie ex

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

indexering alimentatie ex

#1 , 27 sep 2018 12:59

Het vonnis tot betaling alimentatie voor ex is bepaald op 27/11/2014.
Hierin is vermeld dat er indexering is (elke 5de maand per jaar), maar niet welke index van toepassing is.
Is hier ergens wettelijk bepaald dat de gezondheidsindex van toepassing is?
Ik heb namelijk de consumptieindex gehanteerd.
Nu krijg ik een schrijven van advocaat van ex dat ik te weinig betaalde en dit zo snel mogelijk moet bijstorten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2018 13:25

Art. 301, § 6, Burgerlijk Wetboek
De rechtbank die de uitkering toekent, stelt vast dat deze van rechtswege aangepast wordt aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Het basisbedrag van de uitkering stemt overeen met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand gedurende welke het vonnis of het arrest dat de echtscheiding uitspreekt, kracht van gewijsde heeft verkregen, tenzij de rechtbank er anders over beslist. Om de twaalf maanden wordt het bedrag van de uitkering van rechtswege aangepast in verhouding tot de verhoging of de verlaging van het indexcijfer van de consumptieprijzen van de overeenstemmende maand.
Deze wijzigingen worden op de uitkeringen toegepast vanaf de vervaldag die volgt op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het in aanmerking te nemen nieuwe indexcijfer.
De rechtbank kan nochtans in bepaalde omstandigheden een ander systeem van aanpassing van de uitkering aan de kosten van levensonderhoud toepassen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”