beurtelingse huisvesting kinderen

gino8368
Topic Starter

beurtelingse huisvesting kinderen

#1 , 02 apr 2008 10:06

Even kort de situatie schetsen. In 2002 beslissen mijn vrouw en ik te scheiden via EOT. Ons dochtertje Lisa verblijft grotendeels bij de mama en enkel het weekend om de 2 weken bij mij en de helft van de vakanties. Reden om die regeling te kiezen : Lisa was slechts 13 maanden en ex wou geen uitgebreider regeling maar ging in veel toegeven...een dagje hier een dagje daar. Maar niets was minder waar....na zelf enkele toegevingen gedaan te hebben, wou ze na het definitief worden van de EOT enkel die nog volgen...weg met de nog vele verlofdagen dat ik mijn dochtertje bij mij kon hebben. Toen ben ik naar de jeugdrechter te Brugge gestapt, amper een 3tal maanden na het van kracht worden van de EOT. Na vele malen het proces vertraagd te zijn door mijn ex, heb ik eind okt 2003 een vonnis gekregen....Niets werd veranderd....de EOT was nog te recent van kracht en ik moest maar geweten hebben wat ik tekende bij de EOT....Gedurende een 2tal jaar liet ik alles in zijn beloop maar mijn ex verhuisde veel, stuurde Lisa heel weinig naar school zonder mij iets te zeggen (oja, geen gezamelijk ouderdelijk gezag door de notaris met wie we de EOT opgesteld hadden...!!! Wat zou ik die man nu de nek omwringen, had alles in het voordeel van mijn ex opgesteld). In september 2005 terug een zaak begonnen bij diezelfde jeugdrechter voor die feiten van het te weinig naar school sturen van Lisa, het vele verhuizen, veel veranderen van werk...ik vond dat deze zaken niet goed waren voor mijn dochter...ik wou co-ouderschap met een week/week regeling...Na terug vele keren het proces vertraagd te hebben (terug door toedoen van ex), naderden we een datum dat we voor de jeugdrechter moesten verschijnen (nov 2006). In september 2006 was de wet er van de beurtelingse huisvesting en na jaren weigeren om met mij aan tafel te zitten, wou ze plots in de laatste 3 dagen voor het proces met mij onderhandelen....ze wou mij een uitbreiding toestaan vanaf de woensdagavond tot de zondagavond, ik moest blijven allimentatiegeld betalen, zij het kindergeld, belastingsvoordeel...en ze wou me ook gezamelijk ouderlijk gezag geven....dit alles aan de rechter voorgelegd en zo gezegd zo gedaan...deze regeling werd aanvaard door beide partijen maar wij zeiden er uitdrukkelijk bij dat het voor ons een overgangsregel was...na 6 maanden en zeer goede rapporten van mijn dochter op school en geen enkele negatieve reactie van mijn ex over deze regeling, vroegen wij de jeugdrechter naar een week/week regel wat hij ook toestond (vonnis juni 2007) ....en gezamelijk ouderlijk gezag....Betreffende het kindergeld, belastingsvoordeel oordeelde de rechtbank zich niet bevoegd. Amper 2 weken na het vonnis kreeg ik een brief in de bus dat mijn ex in beroep ging...De zaak ging in september 2007 voorkomen maar ik had mijn advocaat de opdracht gegeven dit nu ook te laten uitstellen, zoals mijn ex zoveel had gedaan....De zaak is nu eindelijk voorgekomen op 19 maart 2008 en mijn ex eist nu terug de regeling zoals in de EOT. De overeenkomsten dat ik mijn dochter vanaf de woensdagavond mocht hebben, trekt ze volledig in...alsook het gezamelijk ouderlijk gezag....Welke redenen brengt ze naar voor : geen communicatie tussen ons, terwijl mijn gsm bulkt van de sms tussen ons, af en toe bellen we maar ze weet dat de rechters daar heel gevoelig voor zijn....Ze schreewt dat er geen communicatie is (wat heel belangrijk is bij co-ouderschap) maar ze is er zelf de oorzaak van. Bij onze conclusies zitten 22 bijlagen terwijl mijn ex maar 1 bijlage heeft die nog niets met de zaak te maken heeft....Mijn dochtertje Lisa stelt het heeeeeeeeeeel goed op school. Alles wat mijn ex over Lisa haar negatieve gedragen zegt, worden door de rapporten en mij tegengesproken....In het belang van Lisa ga ik zelfs naar de homeopaat met Lisa hoewel ik niet homeopathisch-gezind ben, ook naar dezelfde tandarts in de omgeving van mijn ex ga ik...
Wat nu ? Eerstdaags verwacht ik een vonnis ? De rechters waren heel duidelijk dat ze de situatie niet klaar genoeg zagen terwijl ik nochtans genoeg aangebracht heb dat mijn ex constant zit te liegen....Komt er nog een maatschappelijk onderzoek ? Wat als ze mijn dochter "afpakken" ?
Kan het zijn dat de rechter in hoger beroep de regeling terugschroeft terwijl het heel duidelijk is dat Lisa zich heel goed in haar vel voelt (heeft de meester in haar agenda geschreven, naast haar hele goede resultaten ?
Deze regeling terugschroeven kan toch zware gevolgen hebben voor mijn dochter ? Oja, ik heb er nog een dochtertje bij van 8/01/2007 en mijn ex van 15/02/2007.Lisa zegt zelf dat ze evenveel bij ons wil zijn om zo geen één van haar zusjes te lang moeten missen....
Ik word zot...ben al bezig aan het processen van eind 2002 en zou eindelijk eens verder willen met mijn leven....Dat zwaard van Damocles mag verdwijnen hoor...

gino

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 02 apr 2008 16:38

....Ze schreewt dat er geen communicatie is (wat heel belangrijk is bij co-ouderschap) maar ze is er zelf de oorzaak van.
gino
Natuurlijk is het beter en belangrijk dat gescheiden ouders op een harmonieuze wijze overeenkomen betreffende de opvoeding van de kinderen.

Maar er zijn toch voldoende gevallen die aantonen waar ouders niet of nauwelijks met elkaar communiseren maar wel een 50/50 regeling hebben. Niet ideaal, maar wel vaak beter dan op een onaanvaardbare wijze één ouder aan de kant te schuiven.

RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”