co ouderschap

Niva81
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

co ouderschap

#1 , 19 sep 2018 18:49

Hallo,

ik zit in een situatie alwaar ik pluspapa ben van 2 kinderen, 9 en 6 jaar oud.

Mijn vriendin en ik wonen samen in een nieuw huis. De kinderen hebben elk hun kamer.

Het systeem is het bekende week - week systeem, een week bij de mama en een week bij de papa.

Bij de vader hebben de kinderen het goed naar mijn weten, doch ik stel mij over een paar zaken grote vragen.

Zo is er in het huis van de vader geen toilet, er staat een dixi in de tuin.

Ik vraag mij louter informeel af hoe dat zit met 2 kinderen (meisje en een jongen).

Is het wettelijk dat ze nu al meer dan 2 jaar telkens buiten moeten naar het toilet gaan?

Ik neig te bemerken dat ze in de week vd vader redelijk aan hun lot worden overgelaten (altijd voor schoolse opvang, na schoolse opvang, bedenkelijke hygiëne, nooit gekleed volgens het weer, geen gezonde voeding...).

Maar alvorens ik zou stappen ondernemen voor het belang van de kinderen wil ik juridisch sterk staan en wil ik mij niet laten betrappen op fouten.

Vandaar mijn vraag, is een toilet verplicht als men al 2 jaar in de tuin dient te gaan in een werftoilet.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 19 sep 2018 20:08

Neen er is geen enkele wet die verplicht dat kinderen over een binnentoilet moeten beschikken. Voor en naschoolse opvang is perfect mogelijk. En wat de bedenkelijke hygiëne en manier van kleden en voedingswijze betreft: hoe stelt u dat vast. Bent u elke dag tijdens de verblijfweek bij de papa daar aanwezig om dit vast te stellen of is dit bij de verblijfswissel (2X per maand dus) dat u iets merkte. U daar op baseren dat de kinderen verwaarloosd worden, is erg gewaagd. Bovendien kan u absoluut geen stappen ondernemen: u heeft geen wettelijke ouderlijke macht. Alleen een wetteljijke ouder kan een zaak aanvatten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”