Ex partner heeft psychologische problemen

Soniab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ex partner heeft psychologische problemen

#1 , 18 sep 2018 20:53

Beste,

Recent heb ik besloten om weg te gaan van mijn ex partner. We hebben samen een zoon van 2 jaar. Hij is niet geschikt om voor het kind te zorgen en toch eist hij co-ouderschap. Ikzelf vind dat co-ouderschap nefast is voor het kind. Bovendien is mijn ex partner gecolloceerd geweest en heeft psychologische problemen. Hoe kan ik dit best aanhalen in de familierechtbank? Bewijzen van zijn mentale toestand heb ik niet. Hij is een goede manipuleer en een pathologische leugenaar.

Momenteel leef ik ondergedoken in een crisisopvang samen met mijn kind. Mijn ex partner heeft het kind 2 weken niet gezien. Hij vraagt constant om het kind te zien? Kan ik dit weigeren tot er een vonnis is? Gaat het niet in mijn nadeel werken als ik blijf weigeren?


Ps: we zijn niet getrouwd of samenwonend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 sep 2018 21:39

Je partner kan psychische problemen hebben, geen psychologische. Co-ouderschap heeft u standaard: dat is het gedeeld ouderlijk gezag. U bedoelt dus het gelijk verdeeld verblijf (verblijfsco-ouderschap). Of de psychische problemen van die aard zijn dat ze een gelijk verdeeld verblijf onmogelijk maken is niet iets wat u of een advocaat kan beslissen. Een eenmalige collocatie in een spoedeisende psychische situatie is geen hard bewijs om verblijfsco-ouderschap te verbieden. En een rechter zal dat zelf ook niet doen omdat psychiatrie niet zijn terrein is. Als u wil dat de psychische toestand van de partner wordt geëvalueerd, dan zal u dat voor de rechtbank moeten vragen. Weet dat er vaak ouders zijn met een psychisch ziektebeeld die toch voor hun kinderen zorgen. Nog een detail; pathologisch liegen en/of manipuleren is niet persé een psychische aandoening. Het kan er een symptoom van zijn of een karakterstoornis. Maar dat is geen psycho-pathologie. Contact weigeren tussen de vader en zijn kinderen kan enorm in uw nadeel werken. als u er niet gerust in bent: probeer het te organiseren met in het bijzijn een familielid van de vader (de grootouders bijvoorbeeld) zodat die een oogje in het ziel kunnen houden.

Soniab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 22:19

Bedankt voor de snelle reactie !

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”