Kindergeld en Co ouderschap

Keune
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kindergeld en Co ouderschap

#1 , 17 sep 2018 11:26

Hallo iedereen,

Ik ga eerst snel mijn verhaal uit de doeken doen.
10 jaar gelukkig getrouwd met 2 kinderen van 7 en 10.
Vrouw valt voor oudere collega en besluit er mee te stoppen.
Verhuist begin februari naar een huurappartement met haar nieuwe vriend.
We hebben samen beslist voor co ouderschap omdat ze erg gesteld is op haar vrije tijd.
Ikzelf zou mijn kinderen elke dag bij me willen.
Ik kan de woning overnemen en ga dat ook doen.
Nu is er enkel nog discussie over het kindergeld. (330€)
Vermits mijn loon hoger ligt dan dat van mijn ex wil ze het kindergeld volledig bijhouden.
Ze verdient 2250€ netto wat ik al een mooi loon vind.
Ik sta in ploegen met nachten etc en heb uiteraard meer.
Ik vind dat bij Co-ouderschap alles netjes 50/50 moet verdeeld worden.
Nu heeft ze een advocaat genomen voor dit punt en die geeft als uitleg "dat de kinderen een gelijkaardige welstand moeten genieten"
Waar ik wel voorstander van ben is dat het onderhoudsgeld voor de kinderen procentueel wordt verdeeld navenant de inkomsten. (dit jaarlijks herzienbaar)
Ze wil eigenlijk gewoon 330€ bij haar loon om royaal te blijven leven. De wet beschrijft dat het kindergeld voor het onderhoud van de kinderen is bestemd en niet voor het bijpassen van u eigen loon.
Als ze dat klaar krijgt verdient ze evenveel dan mezelf. Dan kan ik ook beter stoppen met werken en een 9 to 5 job gaan zoeken.
Heeft hier iemand ervaring mee met deze situatie?
Alvast bedankt voor jullie repliek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 sep 2018 13:28

Dat de kinderen "een gelijkaardige welstand moeten genieten" is ten eerste géén wettelijke vereiste; Laat aan de advocaat én zijn cliente weten dat hij zijn cliente best geen ouderwetse wortels voorhoudt die anno 2018 niet meer standhouden in de rechtbank. Dat je ook niet wenst dat je expartner achteraf moet ervaren dat ze deze zaak voor niets heeft aangevat, er de kosten én de advocaatskosten voor moet betalen om uiteindelijk uit te komen op een gangbare en eerlijke beslissing van de rechter: namelijk dat de kindergelden gebruikt zullen worden voor de vaste gezamenlijke kosten zoals daar zijn: schoolmateriaal, speciale dokterskosten (orthodontie, NKO enz...vrijetijdsbesteding enz) en dat die kosten ook gezamenlijk overlegd zullen worden.
Dit is de gangbare manier van besteding en ook de meest eerlijke: kindergeld wordt aan de kinderen besteed: en die speciale uitgaven worden ook samen overlegd.

Adviseer de andere ouder een tweede opinie in te winnen over de andere meer waarschijnlijke uitkomst bij de rechtbank; Het is begrijpelikjk dat de advocaat dit probeert: hij verdient er ook zijn inkomen mee en nog iets: hij heeft enkel een opdrachtsverbintenis en géén resultaatsverbintenis met zijn cliente. Waardoor hij deze eis net zo goed kan verliezen. Laat dit aan de andere ouder weten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”