Invordering reeds betaalde buitengewone kosten

BaconAddict
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Invordering reeds betaalde buitengewone kosten

#1 , 16 sep 2018 22:13

Gegroet allen,

Ik betaal onderhoudsgeld voor mijn dochter. De buitengewone kosten zijn 50/50 verdeeld. Herhaaldelijk stuurt de pro-deo advocaat van mijn ex mij 'ingebrekestellingen' omtrent deze buitengewone kosten, waarop ik vervolgens antwoord met het rekeninguittreksel in bijlage als bewijs van betaling. Geen antwoord. Niettemin wordt steeds een deurwaarder ingeschakeld om deze reeds betaalde kosten in te vorderen, wat op zich ook nog eens bijkomende kosten met zich meebrengt die te mijnen laste vallen.

De eerlijkheid gebiedt wel mee te delen dat ik een aantal kosten in de hele resem, reeds betwist heb in het verleden omdat ze niet beantwoorden aan de beschrijving in het vonnis (het zijn geen noodzakelijke schoolkosten; d.i. merkkledij i.p.v. het voorgeschreven schooluniform).

Wat kan ik hiertegen ondernemen, want brieven schrijven leidt tot weinig behoudens meer frustratie? Kan ik eventueel de invordering van de gerechtsdeurwaarder betwisten? Graag hulp gewenst. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 17 sep 2018 16:09

Het kan inderdaad zijn dat tegenpartij oneigenlijk gebruik maakt van alle mogelijke rechtsmiddelen terwijl u duidelijk te kennen geeft dat er grenzen zijn.
Het zou best zijn om beide partijen aan tafel te krijgen om de situatie te bespreken voor het escaleert, want gerechtsdeurwaarders inschakelen als dat eigenlijk niet nodig is, dat leidt enkel tot meer miserie.
Invordering door een gerechtsdeurwaarder kan u enkel betwisten bijde beslagrechter.

Er zijn andere mogelijkheden:
- Partijen gaan rond de tafel zitten, al dan niet met advocaat, en maken de zaak bespreekbaar.
- Partijen kunnen de hulp inroepen van een familiaal bemiddelaar.
- Situatie voorleggen aan de familierechtbank.

BaconAddict
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2018 19:45

Bedankt voor uw bericht Jabbe. Maar kan er dan niets concreet ondernomen worden tegen het oneigenlijk aanwenden van een rechtsmiddel als de deurwaarder? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de advocaat open kaart speelt met deze deurwaarder, want geen openbaar ambtenaar dat zijn ambt waardig is, gaat reeds betaalde kosten invorderen? Hebben zij geen deontologische code waar zij zich moeten aan houden? Zou een AS met vermelding van het oneigenlijk gebruik van zijn diensten aan het adres van de deurwaarder kunnen baten?

Een dialoog opstarten met mijn ex is helaas onmogelijk. Zelfs haar advocaat wil niet antwoorden op mijn mails en brieven.

Stel dat deze farce aanhoudt, is de enige mogelijkheid dan het aanspannen van een geding voor de familierechtbank?

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 28 sep 2018 13:58

Bij mijn weten kan u daar niet veel tegen beginnen.
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/nkg ... eurwaarder

eylis
Berichten: 8840

#5 , 28 sep 2018 14:57

Toch weer een topîc dat je bij de inspecteur van Radio2 zou kunnen aankaarten. Want het is niet de eerste post hier op het forum met dezelfde klacht/vraag waar blijkbaar geen oplossing voor is. Neem contact op met de Inspecteur, want ik kan me levendig indenken dat deurwaarders niet graag live in the ether uitleggen waarom ze niet nagaan of de kosten inderdaad niet reeds betaald zijn.

Terug naar “Echtscheiding”