hopsitalisatieverzekering na echtscheiding

Barton_Fink69
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

hopsitalisatieverzekering na echtscheiding

#1 , 13 sep 2018 17:16

Mijn ex-partner en ikzelf zijn gescheiden sinds 2003, we hebben samen een dochter van 20 die te haren laste is.

Vorige maand werd mijn dochter gehospitaliseerd voor een heelkundige ingreep en mijn ex-partner ontving hiervoor een ziekenhuisfactuur. Ze legt me deze voor en vraagt me de helft hiervan te vergoeden. Op zich geen probleem want in de EOT staat dat we elk voor de helft van de medische kosten instaan. Het gaat hier evenwel neit om een doorsnee doktersafspraak (waarvan ik de helft van het remgeld betaal) maar om een hospitalisatie waarvoor ze een hospitalisatieverzekering bij de CM onderschreef.

Ik ga er van uit dat ik de helft van de medische kosten terugbetaal - na aftrek van het deel dat de hospitalisatieverzkering voor hun rekening nam? Mocht je haar redenering doortrekken - en onze dochter wordt opgenomen met een zware ziekte en ligt maandenlang in het ziekenhuis, dan zou dit een factuur zijn van duizenden euro's (waarvan ze verwacht dat ik de helft betaal) en die zij nadien integraal zou recuperen via de hospitalisatieverzekering ... toch?

Klopt mijn redenering?

Met vriendelijke groet, Barton_Fink

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 sep 2018 22:45

Ik zou voorzichtig durven stellen van wel, aangezien je die factuur niet voor de helft kunt inbrengen in die verzekering.
Maar aan de andere kant: u betaalt niet mee voor die verzekering.
Maar terug aan de eerste kant: uw ex kan niet van 2 walletjes eten: enerzijds u de helft, anderzijds de hospitalisatieverzekering die terugbetaalt.

Ik zou uw ex dus aanschrijven dat je de helft van de medische kosten, na tussenkomst mutualiteit en verzekering betaalt.
Vraag haar de afrekening van de verzekering (zij sturen die op, waarop staat hoeveel uw vrouw krijgt en hoeveel ze zelf moet opleggen).

P.S. Voor duizenden euro's hoef je geen maanden in het ziekenhuis te liggen.
Ik heb 3 jaar geleden een factuur van 20.000 euro gekregen voor mijn vrouw die er een weekje gelegen heeft, dit na aftrek mutualiteit.
Gelukkig heb ik ook een private verzekering...

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 sep 2018 22:01

Eerst de mutualiteit en verzekeringen en dan pas delen.
is de standaardregeling.
Desnoods betaald u het deel van de hospitalisatieverzekering dochter.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”