wanneer mag ik stoppen met de betaling van alimentatie aan mijn ex-echtgenote ?

BrunoB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wanneer mag ik stoppen met de betaling van alimentatie aan mijn ex-echtgenote ?

#1 , 13 sep 2018 12:08

Beste,
Ik ben feitelijk gescheiden van mei 1998 en officieel eind 1998 of zo. Momenteel betaal ik nog steeds alimentatie aan mijn ex, dit dus bijna 21 jaar. Ondertussen is er wel een wet die zegt, dat je maar zo lag onderhoudsgeld moet betalen als je getrouwd zijt geweest. Wij waren getrouwd van 1983 tot 1998, of te wel 15 jaar.
Normaal moet ik dus niets meer betalen. Ook woont ze volgens mij wettelijk samen met haar vriend, die al ongeveer nu 10 jaar bij haar in woont. Mijn ex heeft ook altijd een inkomen gehad door stempelen en ziekenkas. Ze heeft een vriend met een mindervalide inkomen , die tevens nog zijn woning verhuurd. Ook onze woning heb ik alleen verder betaald vanaf de scheiding. Ja ik was een beetje te vrijgevig en dat wat achteraf gezien niet zo slim. In de acte staat dan ook, dat ik de alimentatie moet blijven betalen tot ofwel zij hertrouwd of sterft. Maar daar heb ik na bijna 21 jaar al lang spijt van én vind ik dus niet eerlijk. Wat zijn nu mijn rechten en kan ik die wet in roepen , die zegt dat je maar zoveel jaren moet betalen , als je getrouwd zijt geweest ? Ik hoor het hier wel, alvast hartelijk bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 17 sep 2018 17:01

Voor zover ik weet gaan de lopende procedures van vóór de echtscheidingswet van 2007 door volgens het oude systeem. Wie nu levenslang onderhoudsgeld moet betalen, kan dat bedrag laten herzien of laten stopzetten nadat een termijn is afgelopen, die gelijk is aan de duur van zijn ontbonden huwelijk.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 17 sep 2018 17:44

Maar u bent feitelijk gescheiden, dan is die alimentatie toch iets wat er tussen u beiden is afgesproken? Als u de procedure inzet voor een wettelijke scheiding kan u komaf maken met die alimentatie, gezien de reele financiele situatie echt wel duidelijk is. (cfr samenwoning bewijzen door aantal jaren domiciliering)

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 28 sep 2018 13:53

Ik ben feitelijk gescheiden van mei 1998 en officieel eind 1998 of zo.
Er is toen een wettelijke echtscheiding uitgesproken, als ik dit goed lees.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 28 sep 2018 14:43

oei, dat had ik niet goed begrepen ("officieel"). Als de akte vermeldde dat de ali gestopt moet worden als expartner hertrouwt, dan zou ik via een AS durven melden dat je de ali stopt, gezien het feit dat ze wettelijke samenwoont. Met de toelichting dat de wet en rechten van wettelijke samenwoning pas in voege zijn gegaan vanaf januari 2000. De formule van het wettelijk samenwonen bestond namelijk nog niet toen u scheidde en er kon dus geen gewag van gemaakt worden in uw scheidingsakte. De regelgeving van wettelijk samenwonen biedt echter ook een kader van bescherming en zorgplicht tov elkaar, dus dit is een verbintenisvorm die in dezelfde lijn ligt als het huwelij.

Terug naar “Echtscheiding”