scheiding als meewerkende echtgenote

worofij
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

scheiding als meewerkende echtgenote

#1 , 12 sep 2018 18:07

Na meer dan een kwarteeuw huwelijk heb ik besloten om mijn man te verlaten. Ik ben meewerkende echtgenote in de zaak van mijn man. Omdat mijn advocate slechts eind deze maand tijd heeft voor een inleidend consult, was ik aanvankelijk van plan om nog zolang bij hem te blijven, maar ondertussen heb ik om andere redenen (hoogoplopende spanningen, eigen veiligheid, ...) besloten om het echtelijk dak binnen enkele dagen te verlaten.

Mijn partner is eigenaar van een groot bedrijf, waar ik gedurende ons hele huwelijk hard heb meegewerkt. Tevens heb ik al die tijd de steeds complexere administratie verzorgd. Sinds enkele maanden sluit hij me meer en meer uit bij de praktische activiteiten (ik mag enkel nog op het bedrijf werken wanneer er geen andere werkkrachten ter beschikking zijn). De administratie laat hij nog wel aan mij over omdat hij dat zelf niet kan.

Ik heb de volgende praktische vragen:
1) Om diverse redenen (vermijden contact in afwachting van consult raadsvrouw, eigen veiligheid) wil ik bij het verlaten van het echtelijk dak ook onmiddellijk ophouden met mijn administratieve taken. Omdat mijn man noch enig ander personeelslid in staat is om deze complexe taken uit te voeren, vraag ik me af welke mijn verantwoordelijkheid is als ten gevolge van wanbeheer de zaak in slechte papieren zou komen of zelfs failliet gaan?
2) Ons bedrijf is mobiel en grosso modo enkel actief tijdens de zomermaanden. Traditioneel worden de bedrijfsmiddelen tijdens de wintermaanden in een (gehuurde) loods gestald en komen pas terug op de proppen tijdens het volgende seizoen. Hoe vermijd ik dat deze in tussentijd stilletjes naar het buitenland verscheept worden? Ik ga er van uit dat mijn echtgenoot niet zal toelaten dat ik dit controleer.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding