ouderverstoting, wat kan men doen?

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

ouderverstoting, wat kan men doen?

#1 , 10 sep 2018 20:18

Wat kan men op juridisch vlak doen als men met ouderverstoting wordt geconfronteerd?
Ouderverstoting is volgens mij breder dan kinderen die niet meegegeven worden ondanks een duidelijk vonnis.
Het gaat ook om psychische mishandeling die diepe sporen achterlaat bij een kind.

Tot welke rechtbank moet men zich wenden? Kan dat zomaar?
Ik heb de indruk dat rechters het begrip niet kennen.

En toch gaat het om een misdrijf en zelfs om een vorm van partnergeweld (http://www.dsb-spc.be/web/index.php?opt ... lang=dutch)

Hoe moet je te werk gaan?
Klacht neerleggen bij het vertrouwenscentrum voor kindermishandeling?
Klacht neerleggen bij de politie wegens psychische mishandeling/partnergeweld?

Welke maatregelen kan de rechtbank vervolgens opleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2018 12:08

Ik denk dat de familierechtbank bevoegd is in deze. Welke stappen ondernomen moeten worden, zal afhangen van zaak tot zaak, denk ik (welke vorm van ouderverstoting, hoe is de omgangsregeling, hoe oud zijn de kinderen, wat is de relatie tussen beide ouders, etc, etc...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 sep 2018 21:38

Zo wie zo familierechtbank.
U mag er zeker van zijn dat ouderverstoting gekend is bij de rechtbanken.
Om dat te bewijzen zal er beroep moeten gedaan worden op sociale en psychologische en psychiatrische onderzoeken.

Reclame

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

#4 , 26 sep 2018 07:47

Ik dacht eigenlijk dat ouderverstoting bij de jeugdrechter moest terechtkomen, via het volgende parcours:

aanmelding bij Vertrouwenscentrum voor Kindermishandeling (VK) --> Indien geen vrijwillige samenwerking met de andere ouder: dossier naar Jeugdrechter -> jeugdrechter beslist dat er een verontrustende opvoedingssituatie is en laat het dossier onderzoeken door een extern team (OOOC, Steunpunt Ouderverstoting, CAW, ....) --> beslissing jeugdrechtbank.

Blijkbaar kan het dus ook via de familierechtbank. Daarmee zou je dus het lange parcours bij het VK kunnen omzeilen, als ik het goed begrepen heb....

Ik heb steeds gehoord dat rechtbanken het begrip "ouderverstoting" misschien wel kennen maar er niets mee kunnen aanvangen omdat het niet binnen hun juridisch denkkader valt.
Binnen hun juridisch denkkader valt dan wel: "psychische mishandeling", 'niet naleving omgangsrecht", "conflictueuze echtscheiding", "partnergeweld (onder partnergeweld valt ook geweld tussen ex-partners!)"...enz...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2018 09:18

Ouderverstoting kan je niet zomaar op één hoop gooien met kindermishandeling of een verontrustende opvoedingssituatie! Deze laatste twee zijn inderdaad voor de jeugdrechtbank, maar ouderverstoting op zich heeft daar niets mee te maken (jij kan het anders zijn, natuurlijk, maar puur juridisch gezien zijn dit verschillende zaken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”