vonnis echtscheiding buitengewone kosten verrekening studiebeurs of toelage

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

vonnis echtscheiding buitengewone kosten verrekening studiebeurs of toelage

#1 , 10 sep 2018 20:06

Volgens mijn vonnis moet ik voor de helft bijdragen in een aantal kosten, zoals inschrijvingsgeld, studieboeken, bijlessen , enz...na verrekening van de tussenkomst van een studiebeurs of studietoelage waarop de kinderen rechten hebben.
((het gaat om drie kinderen bij dezelfde moeder))

Hieronder mijn vragen:
1. valt onder studiebeurs of studietoelage ook de schoolpremie (die door Famifed wordt uitbetaald)?
2. moet de verrekening per kind gebeuren of mag dat ook globaal? (Het zou immers best kunnen dat de studietoelage van het ene kind helemaal niet opgebruikt is, terwijl een ander kind er ruimschoots over zit...)
3. stel dat de schoolpremies van een bepaald jaar niet zijn opgebruikt, moeten het resterende bedrag dan naar het volgende jaar worden verschoven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 17 sep 2018 17:35

De schoolpremie of eigenlijk de jaarlijkse bijslag aan de kinderbijslag wordt eenmaal per jaar vóór het nieuwe schooljaar betaald. Het is een forfaitair bedrag dat verschilt naargelang van de leeftijdscategorie van het kind (20 tot 80 euro per jaar). De bedoeling is om de gezinnen te steunen bij de start van het nieuwe schooljaar. Sedert de zesde Staatshervorming staat de Vlaamse overheid in voor de kinderbijslag voor de kinderen die in het Vlaamse Gewest zijn gedomicilieerd.
De schoolpremie staat echter los van de studietoelage, die ook door de Vlaamse overheid wordt verschaft wordt onderdeel van het Groeipakket en gaat verder onder de naam "schoolbonus" (ook voor kinderen die vóór 1 jan 2019 geboren zijn)

Eerst moet de studietoelage nog worden toegekend aan de andere ouder als haar/zijn financiële situatie aan de voorwaarden voldoet.
U zal geen inzage krijgen in de samenstelling van het dossier om de privacy van uw ex en haar gezin te waarborgen.
Hoe u een verrekening wil laten gebeuren, zal u best onderling bespreken en regelen.

.

defoo
Topic Starter
Berichten: 171

#3 , 18 sep 2018 07:23

Bedankt voor de info.

Wat de studietoelagen betreft, kan je echter steeds informatie opvragen door een eenvoudig mailtje te sturen naar het volgend adres:
communicatie.studietoelagen@vlaanderen.be
((Je moet wel een kopie van je identiteitskaart toevoegen))

Ik wacht natuurlijk nog op een antwoord van de andere forumleden m.b.t. de andere vragen...

Reclame

Lellebel
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2018 13:34

Schoolpremie zal je enkel kunnen verdelen als er in het vonnis "eventuele andere premies" vermeld staat.
Als je ex-partner redelijk is zal dit bedrag samen geteld worden. Indien niet van toepassing zal dit per kind gerekend worden. Of je de overschot volgend jaar mag gebruiken is moeilijk. In principe niet omdat dit over een bepaald schooljaar gaat. Normaal zou u de helft van het resterende bedrag moeten krijgen maar ik vrees dat dit in de praktijk weinig gebeurt.

Terug naar “Echtscheiding”