Geen erkenning, toch onderhoudsgeld?

SarahG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen erkenning, toch onderhoudsgeld?

#1 , 09 sep 2018 06:15

goeiemorgen,

Ik ben momenteel zwanger van mijn eerste kind. De vader weet en geeft ook toe dat het zijn kind is maar wilt er verder niet veel mee te maken hebben. HIj zal de baby ook niet erkennen.
Kan ik alsnog onderhoudsgeld vragen voor de baby? Ik besef dat dit ook betekend dat hij bezoekrecht krijgt, maar gezien de situatie verwacht ik niet dat hij hier veel zin in zal hebben. Moest dit toch zo zijn, dan is dit zijn recht natuurlijk. En zo veel te beter voor de baby.
Van mij moet hij ook niet persé het kind te erkennen, als hij dit niet wilt. Maar houd dit dan in dat hij ook geen onderhoudsgeld moet betalen?

Dank u voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 09 sep 2018 16:34

U kan geen onderhoudsgeld zonder dat het vaderschap juridisch vaststaat. Het is het één (erkenning met alle bijhorende rechten en plichten) of het ander (geen erkenning; geen rechten noch plichten).
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 26 sep 2018 21:13

Niet altijd zo zwart wit.
Ik heb het hier al eens geschreven een van bekenden is op een bepaald moment veroordeeld in beroep tot betalen van onderhoudsgeld na DNA test.
Edoch kind (17 jaar) werd niet op zijn naam gezet noch werd adoptie toegestaan.
Hij mocht alleen betalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”