scheiding

nessyxander
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

scheiding

#1 , 07 sep 2018 15:09

hoi, ik ben met mijn ex een dik half jaar uiteen. we waren niet getrouwd.
Ik ben verhuisd en hij is gebleven in de woning met alle spullen.
het was een moeilijke scheiding.
Mijn ex heeft jaren geweigerd het kindergeld en alimentatie door te storten naar de moeder van zijn kinderen.
nu is daar een rechtzaak van gekomen en eist hij dat ik daarvan de helft moet betalen..
kan dit zo maar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2018 15:24

Neen.

Op welke rechtsgrond zou hij eisen dat jij zijn alimentatieschulden betaalt?

Er is hier geen sprake van een gemeenschappelijk vermogen. Daarnaast wordt er zelfs bij getrouwde mensen, hiervoor een uitzondering voorzien. A fortiori geldt het hier dan zeker.

Zijn kinderen, zijn probleem.

"Art. 1414. <W 14-07-1976, art. 2> Gemeenschappelijke schulden kunnen zowel verhaald worden op het eigen vermogen van elk der echtgenoten als op het gemeenschappelijk vermogen.
Op het eigen vermogen van de niet-contracterende echtgenoot mogen echter niet worden verhaald :
1. de schulden door een der echtgenoten aangegaan ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen, wanneer zij lasten meebrengen die, gelet op de bestaansmiddelen van het gezin, buitensporig zijn;
2. de interesten die een bijzaak vormen van de eigen schulden van een der echtgenoten;
3. de schulden door een der echtgenoten aangegaan bij de uitoefening van zijn beroep;
4. de onderhoudsschulden jegens bloedverwanten in de nederdalende lijn van een der echtgenoten."
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

nessyxander
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2018 11:29

Dank je wel, dit is een hele opluchting...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”