Alimentatie bij co-ouderschap

PlayerUnknown
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Alimentatie bij co-ouderschap

#1 , 05 sep 2018 20:30

Goedenavond allen,

Ik heb nu ongeveer 4j co-ouderschap voor mijn zoontje van 5j. Eigenlijk al sinds het begin dat ik van de mama af ben. Wij hadden dit mondeling overeengekomen omdat er nog wel een goede band was.
Nu is het helaas fout gelopen en heb ik er een rechtszaak van moeten maken omdat ze in mijn ogen niet haar verantwoordelijk opneemt.
Ik had nu een korte vraag. Bij co-ouderschap wordt er gekeken naar de inkomsten van beide ouders. De levensomstandigheid zou hetzelfde moeten blijven.

Vanaf hoeveel verschil wordt er meestal alimentatie toegekend?

Ik heb slechts 200-400 euro meer over als haar.
Is dit voldoende voor alimentatie?
Misschien nog een bijkomende vraag, wat gebeurd er met kindergeld en alle fiscale voordelen? Ik heb bijvoorbeeld ook kosten van de opvang die ik wil inbrengen, als ik alle fiscale voordelen zou verliezen is dit toch niet eerlijk?

Op dit moment heb ik het kind ten laste en ontvangt de mama het kindergeld. Eigenlijk zou alles toch netjes verdeeld moeten worden onder de beide ouders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2018 21:39

Als er co ouderschap is, kan je beide vr elk de helft fiscaal aftrekken, bevraag je bij je vakbond en eventueel belastingkantoor of een boekhouder

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 23:02


Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2018 10:41

Goedenavond allen,

Ik heb nu ongeveer 4j co-ouderschap voor mijn zoontje van 5j. Eigenlijk al sinds het begin dat ik van de mama af ben. Wij hadden dit mondeling overeengekomen omdat er nog wel een goede band was.
Nu is het helaas fout gelopen en heb ik er een rechtszaak van moeten maken omdat ze in mijn ogen niet haar verantwoordelijk opneemt.
Ik had nu een korte vraag. Bij co-ouderschap wordt er gekeken naar de inkomsten van beide ouders. De levensomstandigheid zou hetzelfde moeten blijven.

Vanaf hoeveel verschil wordt er meestal alimentatie toegekend?

Ik heb slechts 200-400 euro meer over als haar.
Is dit voldoende voor alimentatie?
Misschien nog een bijkomende vraag, wat gebeurd er met kindergeld en alle fiscale voordelen? Ik heb bijvoorbeeld ook kosten van de opvang die ik wil inbrengen, als ik alle fiscale voordelen zou verliezen is dit toch niet eerlijk?

Op dit moment heb ik het kind ten laste en ontvangt de mama het kindergeld. Eigenlijk zou alles toch netjes verdeeld moeten worden onder de beide ouders.
Als jullie indertijd 'in der minne' overeengekomen zijn, kan alles. Je kan afspraken maken zoals het jullie beiden zinnen, zolang het maar niet in gaat tegen de wet. Als je nu de zaak voor de rechtbank brengt, zal de familierechtbank proberen te oordelen op basis van feiten. We weten niet precies wat je vordert, en waar dus een uitspraak moeten over worden gedaan. Zit het financiële daar ook in?
In elk geval: qua alimentatie: het gaat niet louter over het verschil in inkomen. Alimentatie kan uitgesproken worden om de levensstandaard van de kinderen te behouden bij de beide partijen. Het lijkt me in dit geval niet nodig om alimentatie toe te kennen, maar ik baseer me daarbij puur op het ongeveer gelijke inkomen en ken niet de andere factoren.
Qua fiscaliteit heb je keuzes: ofwel heeft één van beide partijen de fiscale ten laste legging van jouw kind (100%) en kan de andere partij aldus geen aftrek doen van kosten kinderopvang etc. Ofwel kies je voor fiscale co-ouderschap, en trekken jullie elk 50% fiscaliteit (je zal dus maw 50% kunnen inbrengen van de kosten). Als er alimentatie is, dan is het sowieso voordeliger voor de betalende partij om voor 100% fiscaliteit te kiezen, zodat je het onderhoudsgeld kan aftrekken van de belastingen (80% fiscaal aftrekbaar). Indien geen alimentatie lijkt 50/50% mij het voordeligst.
Qua kindergeld wordt dat meestal ondergebracht op een kindrekening, waar de verblijfsoverstijgende kosten mee betaald worden (medische kosten, zware schoolkosten,...). Maar er zijn rechters die dat nog toebedelen aan één van beide ouders - afhankelijk van de situatie.

katje2560
Berichten: 101

#5 , 08 sep 2018 11:07

Wij hebben ook co ouderschap
Ex is werkloos en woont in het huis van de mama krijgt kindergeld en kinderen te lasten en belastingvoordeel. Krijgt ook verhoogd kindergeld ivm gehandicapt kind
Ik ben zelfstandige en mag nog 100€ betalen aan alimentatie. Leven is niet eerlijk

Terug naar “Echtscheiding”