verdeling bouwgrond

MaaikeJ
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verdeling bouwgrond

#1 , 03 sep 2018 22:56

Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen. Vorig jaar kocht ik met mijn vriend een bouwgrond in mijn geboortedorp. Hij woonde twee jaar officieus bij mij in, we zijn dus nooit gehuwd of feitelijk samenwonend geweest. Na het beëindigen van de relatie wil hij zijn deel van de grond verkopen voor bijna tweemaal zo veel als dat hij ervoor betaald heeft.

Zijn er opties waarin ik de grond kan overnemen zonder dit (veel te hoge) prijskaartje te moeten betalen?

Als ik me niet vergis komt er ook al sowieso 2,5% schrijfkosten op het totaalbedrag bij. Als ik de grond verder alleen afbetaal ipv met z'n tweeën, moet ik dan een boete betalen omdat het binnen de 8 jaar opnieuw verandert van eigenaar?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 04 sep 2018 10:12

Je zegt gewoon dat je niet bereid bent om meer te betalen dan de in de regio gebruikelijke prijs per m2. De grondprijzen zijn de laatste jaren nauwelijks nog gestegen zodat de overname de helft van de aankoopprijs is. Als geste zou je nog de helft van de kosten verminderd met uw bijkomende registratiekosten kunnen bieden. Als hij niet akkoord gaat verkoop je de grond openbaar (en kan je zelf bieden via een stroman). Vergeet mbt de biedingshoogte wel niet dat de bijkomende kosten dan vrij hoog zijn.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”