Woensdagnamiddag bij maternele grootmoeder

Mamie MDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woensdagnamiddag bij maternele grootmoeder

#1 , 02 sep 2018 09:49

Mijn ex-schoonzoon heeft via de rechtbank bekomen dat mijn 6-jarige kleindochter niet langer in mijn gemeente (C, waar de ouders ook woonden toe A begon school te lopen) naar school gaat.
Het kindje is 6 jaar en kwam om 16 u in de mama-week met de schoolbus bij mij waarna ze door mijn dochter opgehaald werd na de werkuren (om 18u ongeveer). De woensdagnamiddag was dat Mamie-dag! Door die tijd bij mij, ons samen eten, spelen, ... is de band met mijn kleindochter sterk geworden.
Mijn dochter bekwam bij het Hof van Beroep in Gent op 11 juli jl dat de school in B werd aangeduid ipv die in D (aangeduid door de Familierechter op vraag van de vader)
Voor mij vervalt nu het contact met mijn kleinkind in mama-week. Dat valt mij enorm zwaar.
In het vonnis van het Hof van Beroep staat onder de titel III. Beoordeling B. De gegrondheid van de hogere beroepen 13. ..."De geïntimideerde bevestigt tenslotte in zijn syntheseconclusie (en herhaalde ter terechtzitting voor het hof) mee te zullen werken aan het bestendigen van de contacten tussen A en de maternale grootmoeder op de woensdagnamiddag van zijn verblijfsweek”. Mijn ex-schoonzoon weigert nu dit te doen.
Mijn vraag is dus: is dit afdwingbaar, kan hij zijn weigering zomaar beslissen nadat hij in de rechtbank het tegenovergestelde beweerde?
Mijn dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 02 sep 2018 11:46

Voor zover ik uw bericht inschat, refereert u naar een syntheseconclusie en niet naar wat de rechter uiteindelijk vonnist. en nog: er staat: de geïntimideerde bevestigt " mee te zullen werken" . tja, dat is een héél grijze omschrijving en betekent helemaal niet dat hij d'office tijdens zijn verblijfstijd omgang met de maternele grootouders georganiseerd moet en zal krijgen. De rechter heeft dat waarschijnlijk zo laten formuleren omdat dit als zwart-wit eis totaal zou indruisen tegen de regelgeving en privacy mbt met het omgangsrecht van ouders die beiden hun ouderlijk gezag uitoefenen. een rechter kan onmogelijk vonnissen dat de ene ouder tijdens zijn verblijfstijd tijd afstaat aan de andere ouder of méér nog: aan de grootouders van de andere familie. dus neen: als het de vader niet past, past het hem niet, ondanks dat hij zich intentioneel akkoord verklaart om daar aan "mee te werken" (Want hoe definieer en bwijs je ook "meewerken"..... ) En u bent de maternele grootouder: u kan perfect met uw dochter bespreken wanneer u binnen haar verblijfstijd met uw kleindkind kan omgaan. Het is anderzijds ook wel een beetje laatdunkend tov uw (ex) schoonzoon in zijn vaderschap: hij moet tijd voorzien om uw omgang met uw kleinkind te laten hebben. Nee zo'n conflict verhoogt nog eens de spanningen die een vechtscheiding precies in stand houden. Spreek af met uw dochter om uw kleinkind te zien.

Mamie MDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 13:04

Dank voor uw vlug antwoord eylis. We zoeken een oplossing, maar ik vind het wel een beetje straf dat u schrijft: 'Het is anderzijds ook wel een beetje laatdunkend tov uw (ex) schoonzoon in zijn vaderschap: hij moet tijd voorzien om uw omgang met uw kleinkind te laten hebben' want het was niet mijn vraag aan hem, het was zijn voorstel, van hem alleen. Hij beweerde trouwens dat zelfs zijn ouders bereid waren het vervoer te doen (ikzelf heb geen auto, geen rijbewijs).

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 02 sep 2018 13:23

Het is helemaal niet straf zoals ik het formuleer. Om de eenvoudige reden dat het feit dat de vader dit zelf voorstelde niet blijkt uit uw eerst post. U meldt enkel dat deze omgang voor het nieuwe vonnis wel het geval was. Niet dat de vader dit zelf voorstelde. Onafgezien hiervan kan u nog steeds niet hardmaken omgangstijd te krijgen tijdens de verblijfstijd van de vader. Dat hij het initieel voorstelde en toestond kan u niet gebruiken als hard argument om het blijvend toe te staan. Het is een gunst en situaties kunnen wijzigen waardoor die gunst niet meer toegestaan kan worden. Wat de redenen daartoe zijn, moet hij niet rechtvaardigen.

Mamie MDG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2018 13:29

dat had ik begrepen, dank voor je antwoorden

Terug naar “Echtscheiding”