studeren

driss
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

studeren

#1 , 30 aug 2018 11:49

mijn zoon is 17;
hij is 9/5 bij mij; mijn ex betaalt onderhoudsgeld; kindergeld, sociaal voordeel en studietoelage is mij toegewezen;
dit alles bij vonnis.
alle andere kosten (school, relevante hobbies, jassen en schoenen...) worden 50/50 gedeeld.
mijn zoon zou graag op kamers gaan; op dat ogenblik is hij natuurlijk niet meer 9/5 bij mij; waarschijnlijk (tegen die tijd is hij meerderjarig dus beslist zelf) zal hij méér weekends bij mij dan bij haar komen omdat hij (vandaar het vonnis) niet graag bij haar, en al zeker niet bij haar nieuwe partner verblijft.

momenteel is de studietoelage gebaseerd op middelbare school, dit is een "beperkt" bedrag ca. 200 euro.
Zij heeft al eens gevraagd dat te delen maar daar ben ik niet op ingegaan;

Bij hogere studies lopen de kosten- alsook de studiebeurs natuurlijk op.
Moeten de studiekosten dan ook 50/50 worden verdeeld of mag zij bv. eisen dat ik de studiebeurs eerst "opsoupeer" aan zijn studiekosten (bv. kamerhuur,...) alvorens de rest wordt gedeeld?

bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 aug 2018 14:22

om op kamers te gaan en dat door beide ouders te laten financieren moet er aan een belangrijke voorwaarde voldaan worden: namelijk het moet de enige oplossing zijn om die studies te kunnen volgen. Als je met openbaar vervoer binnen het uur op de campus kan geraken is er totaal geen objectieve reden om de fianciering hiervan te laten betalen door de ouders; Als u akkoord gaat met het "op kot gaan" mag u daarvoor niet de totale studietoelage gebruiken. Enkel de werkelijke studiekosten (cursussen, inschrijvingsfee, abo openbaar vervoer etc) kunnen met de studietoelage betaald worden. De pure "kotkosten" zou u zelf moeten financieren. Maaltijden, voeding en drank vallen binnen uw kinderalimentatie en persoonlijk inkomen. Uw helft van de Medische kosten, kleding, vrijetijd betaalt u met kindergeld enpersoonlijk inkomen/ Gezien kindergeld en toelagen bij vonnis aan u toegewezen zijn, zie ik geen reden om die te delen met de andere ouder;

driss
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 00:55

Dag Eylis,
bedankt voor je reactie;
het is niet dat onze zoon van mijn ex of van mij op kot MOET;
hij wil dit graag, en ik neem nog altijd aan dat mijn ex dit wel zal aanvaarden;
maar om met een eenvoudig rekensommetje haar standpunt uit te leggen:
3500 euro huisvesting, 2500 euro inschrijvingsgeld en studieboeken;
samen 6.000 euro; ik zeg we betalen allebei 3000 euro; ik spendeer de 3000 euro studietoelage daaraan, en besteed een deel of alles van het kindergeld en onderhoudsgeld aan zijn kleding, eten,...
mijn ex zegt: 6000 euro - de studietoelage 3.000 = 3.000 euro,waarvan zij de helft = 1.500 euro wil betalen;
en misschien wil zij later ook de 200 euro alimentatie en het kindergeld eerst van het totaal aftrekken alvorens de rest (wat dan nog héél weinig of niets meer is natuurlijk) te delen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”