kind & vaderschap

TatjanaGh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kind & vaderschap

#1 , 28 aug 2018 17:53

Ik heb een vraagje,

Ik ben op dit moment 17 weken zwanger. De vader van het kind en ikzelf zijn sinds kort uit elkaar.
Hij wilt eerst met veel plezier het kind afstaan. Ik was direct akkoord.
gisteren wou hij opeens zijn verantwoordelijkheid opnemen voor zijn kind ( als het zijn kind is ... zijn woorden )
Vandaag terug enorme ruzie gehad en vroeg hij opeens ' is het eigenlijk wel mijn kind ' ( natuurlijk want ik heb hem zeker niet bedrogen )
Mijn vraag is nu ..
Kan ik een vaderschapstest weigeren als hij 1 vraagt? Kan ik het kindje op mijn naam zetten? Mijn ouders zouden mij financieel ook steunen en ik zou zeker nooit van mijn leven willen dat hij iets met mijn kindje te maken heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 28 aug 2018 18:07

Ik ga er van uit dat jullie niet gehuwd zijn, anders is hij sowieso wettelijk de vader.

Hij kan het kind niet erkennen zonder jouw toestemming. Hij kan dit echter wel via de rechtbank bekomen, en dan heeft hij alle plichten EN rechten als vader. "Kan" ... 't is niet omdat hij het vraagt dat hij het sowieso zal bekomen. Rechter houdt rekening met (gegronde) bezwaren van de moeder, en vooral met het belang van het kind.

Niet juridisch, en geen garantie op succes, maar ... waarom zeg je hem niet dat het kind hoogstwaarschijnlijk niet van hem is ? ... De kans is mijns inziens groot dat je bekomt wat je wil: hij wil niks met jou en het kind te maken hebben.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8840

#3 , 28 aug 2018 18:49

U meldt dat u niet zeker weet of deze persoon de verwekker is. U mag na uw zwangerschap perfect zelf uw kindje uw naam geven zonder opgave van een vader. Dan kan u later nog altijd uw kind een wettelijke vader geven.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 28 aug 2018 18:53

spelen we hier geen gevaarlijke spelletjes ?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 aug 2018 19:05

Wilt u het kind wel houden?

TatjanaGh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2018 20:28

ik ben 10000% zeker dat hij de vader is. Hij zegt dat het niet van hem is en dat ik hem bedrogen heb.
Ja ik wil zeker dit kind houden. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om mijn kind te laten weghalen.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 28 aug 2018 21:07

Wel dan is het duidelijk. U heeft geen relatie met deze persoon. U kiest voor uw kind en geeft het uw familienaam. Bij de geboorte-aangifte vermeldt u geen vader. Dat mag perfect.

skad
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2018 09:48

Ik ga er van uit dat jullie niet gehuwd zijn, anders is hij sowieso wettelijk de vader.

Hij kan het kind niet erkennen zonder jouw toestemming. Hij kan dit echter wel via de rechtbank bekomen, en dan heeft hij alle plichten EN rechten als vader. "Kan" ... 't is niet omdat hij het vraagt dat hij het sowieso zal bekomen. Rechter houdt rekening met (gegronde) bezwaren van de moeder, en vooral met het belang van het kind.

Niet juridisch, en geen garantie op succes, maar ... waarom zeg je hem niet dat het kind hoogstwaarschijnlijk niet van hem is ? ... De kans is mijns inziens groot dat je bekomt wat je wil: hij wil niks met jou en het kind te maken hebben.
Als hij toch verantwoordelijkheid wil nemen voor het kind, waarom zou ze dan liegen dat het niet zijn kind is? Een kind heeft recht om beide ouders te hebben ookal is co-parenting soms niet eenvoudig na verbreken van relatie. En hoe zou ze dit uitleggen aan haar kind? 'papa heeft ons verlaten' of waarheid zeggen 'ik heb hem wijsgemaakt dat je niet zijn kind bent' ? Minder egoïstisch zijn en denken aan wat beste is voor het kind.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 04 sep 2018 20:16

Gezien de situatie nu zou ik ook zeggen geen contact.
Steller kan nog altijd voor abortus kiezen.
De wet laat toe dat ze alleen op de geboorteakte staat dus geen vader.
Als de gemoederen later bedaart zijn kan er nog altijd gewijzigd worden. Eens gewijzigd kan dat niet meer.

Is beter geen vader dan een vechtsituatie.
Ken teveel cases waar het totaal fout is gelopen en waar moeder nu verplicht is met een psychopathische en narcistische vader jaren te moeten omgaan - achter alles en nog wat aan te gaan constant rechtszaken moeten opstarten enz enz .

cdjz
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 sep 2018 02:12

Indien je besluit van het kind te houden is het zeer belangrijk dat je zijn naam niet invult op de geboorteakte. In de praktijk zal jou woord als moeder daar geloofd worden.

Aangezien je duidelijk een volatiele relatie hebt met deze persoon en dus de mogelijkheid wilt hebben om hem de toegang tot dat kind te ontnemen, denk ik dat veruit het beste advies is om geen vader/onbekende vader in te vullen (de formulieren zijn niet overal hetzelfde).

De effecten hiervan zijn dat hij geen wettelijk ouderschap verkrijgt, en dit ook niet kan verkrijgen met een vaderschapstest (waar jij zowiezo toestemming voor moet geven ... niet doen). Later kan het kind dat zelf doen (maar je kan er donder op zeggen dat tegen dan de wetgeving zal veranderd zijn, dus het is niet zo nuttig de huidige consequenties daarvan te bespreken). Het "grote" nadeel is dat dit ook betekend dat hij geen onderhoudsplicht heeft naar het kind toe, en het kind later ook niet erft van hem (maar heeft geen invloed op huidige regeling van bvb. alimentatie naar jou toe, en een rechter zal waarschijnlijk zelfs bereid zijn om die alimentatie te verhogen in het belang van het kind indien je dat wilt).

Dit houdt niet tegen dat jij met hem samen kan wonen, met het kind, indien gewenst. Ook houdt het hem niet tegen om het kind toch te laten erven en/of te onderhuiden. Of hem het kind te spelen en zelfs op te voeden, maar enkel met jou constante akkoord. Dus als jij dat doet, dan heb jij de controle erover, net zoveel als dat je controle hebt over of een vreemde je kind mag zien.

Indien je hem wel als vader invult, dan verkrijgt hij ouderschap, inclusief bezoekrecht en hoederecht. Dat opent de mogelijkheid dat hij jou vervolgt voor de rechtbank en het exclusieve hoederecht verkrijgt (onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten), en dat opent de mogelijkheid voor hem om jeugdzorg te involveren via gerechtelijke weg.

Dus ik denk dat de keuze erg duidelijk is: gegeven de volatiele situatie wil jij zorgen dat je opties openblijven. Vul deze persoon niet in op het geboortecertificaat. Besef dat dit NIET hetzelfde is als toegeven dat je ontrouw zou geweest zijn, en handel in je eigen belang, en in het belang van het kind: niet invullen.

Indien je dit wilt, vraag dan na bij een advocaat wat de exacte implicaties zijn. Dit kost je ~150 euro, of als je naar de "wetswinkel" gaat, gratis (maar wel meer wachten). Hou rekening dat de wet denkelijk zal veranderen tegen de tijd dat onderhoudsplicht of erfenis belangrijk worden, en het dus niet zo nuttig is om dat nu zwaar in rekening te brengen.

mariaaa
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 sep 2018 20:56

Is de vader gevaarlijk voor het kind? Agressief? etc? Want anders is het wel heel heftig zelf te beslissen dat het kind geen recht heeft op contact met eigen vader. eigenbelang uitschakelen is toch wel een belangrijke zaak denk ik. Ik vind het zelfs raar (ik ben mama ook) dat een vader niet dezelfde rechten als een moeder heeft. Heel bizar. Het is net zo goed zijn kind als de jouwe. EN geen bezit.

Terug naar “Echtscheiding”