regeling kind (14jaar) na scheiding

vlinder7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

regeling kind (14jaar) na scheiding

#1 , 27 aug 2018 13:46

Beste,

Ik ben ondertussen meer dan een jaar gescheiden. Mijn zoon van ondertussen 14.5jaar is onmiddellijk bij de scheiding bij mij komen wonen. Via de familierechtbank werd er in het vonnis gezet dat hij bij mij zou komen wonen, en dat hij 1 dag in de week naar de papa zou gaan, dat hij zeker niet moest blijven slapen indien hij dit niet wou. Eveneens diende mijn ex alimentatie te betalen voor onze zoon.
De alimentatie heeft hij enkele maanden betaald....tot februari...sinds heeft hij niets meer betaald. Onze zoon is tot maart iedere week bij hem op bezoek geweest ...maar ineens wou hij absoluut niet meer gaan. (Het is wel zo dat zijn vader fysiek en psychisch geweld gebruikt heeft naar hem gedurende zijn 14jaar...en hun band helemaal niet goed was) Hij heeft naar zijn vader enkele berichten gestuurd met de uitleg dat hij niet meer op bezoek wou gaan bij hem.
Ik heb met mijn zoon meerdere gesprekken gehad over dit ....maar hij blijft voet bij stuk dat hij niet meer wilt gaan.
Zijn vader heeft gezegd dat hij geen alimentatie meer zou betalen en geen onkosten van school of hobby of dergelijke, zoals eveneens in het vonnis vermeld staat.
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Momenteel draag ik alle kosten alleen....om mijn zoon te beschermen...maar is dit rechtvaardig?
Is hij verplicht naar zijn vader te gaan? Is zijn vader verplicht kosten te betalen?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 aug 2018 22:37

Naar politie met vonnis en een kopie van het vonnis. Strafwet art 391bis
Aangifte doen van familieverlating
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939
Uw ex moet alle vorige maanden betalen - na twee maanden niet betalen is hij strafbaar.
Wat de bijzondere kosten betreft hangt het af wat in het vonnis staat.
Hem steeds via mail in kennis stellen wat u gaat kopen en dat hij x dagen heeft om zijn akkoord te geven. geeft steeds opties en niet direct dure merkproducten.
Wat het omgangsrecht betreft gezag co-ouderschap zal er zo wie zo zijn dus beslissingen moeten met twee genomen worden.
Vonnis vermeld dat zoon één dag naar vader moet gaan enkel dat hij er niet moet blijven slapen.
U zal daar toch ook moeite voor moeten doen bespreek met uw ex de mogelijke redenen.
Maar uw ex kan niet betalen van kosten niet als stok achter de deur gebruiken.
Zeg eventueel aan uw ex dat hijzelf eens juridische info vraagt een een bevoegd persoon.

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 28 aug 2018 14:04

@Franciscus, TS meldt dat haar zoon liever niet naar de vader wil omwille van gebeurde (geweld)feiten. Dus de piste van familieverlating is niet van toepassing.
Daarentegen kan de vader wel PV laten opstellen dat zijn zoon niet op de bezoekdag verschijnt.
Desondanks moet de vader zich zijn financiële plichten nakomen!

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 aug 2018 14:33

@Jabbe, ik denk dat je de term "familieverlating" niet juist interpreteert. In de juridische vorm is o.m. het niet nakomen van de onderhoudsplicht inderdeed "familieverlating". Het niet betalen van alimentatie behoort daar dus toe.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 28 aug 2018 14:41

Juist, ik was even kort door de bocht. Bedankt voor de rechtzetting, Eylis. ;-)

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 28 aug 2018 14:42

PS en het is niet mijn zoon maar onze zoon.
Als die feiten zo erg waren dan moeten daar de nodige PV en verslagen van zijn reeds voor het vonnis.
Klopt dat?
Waarom zou de rechter dan nog in zijn vonnis opnemen dat er omgangsrecht is wel beperkt?

Ook vergeten
DAVO - die kunnenalilentatieachterstallen innen.
Maar u hebt wel PV's en verslagen nodig om het vonnis te laten wijzigen inzake het omgangsrecht.
http://www.davo.belgium.be/

vlinder7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2018 10:27

Er zijn vaststellingen van geweld naar mijzelf en mijn zoon. Maar door zijn manipulatie naar andere mensen werd hieraan nooit gevolg gegeven. Mijn zoon is ook naar een kinderpsychiater geweest, waar eveneens werd vastgesteld dat mijn zoon schrik had van zijn vader en er geen goede band was...(dit staat eveneens in een verslag). Maar hij had blijkbaar een goede advocaat die vond dat ik mijn zoon toch moest verplichten om 1 dag per week naar hem te gaan....al was het in het begin met mij erbij. Waarop de rechter deze beslissing genomen had.
Men heeft mij wel verteld dat ik aanvraag kan doen via het gerecht om mijn zoon te laten horen in dit verhaal....maar ik weet niet of het veel gaat uithalen. Voorlopig vraagt de vader ook niet om hem te zien....en ik denk zolang ik de kosten en alles betaal en de alimentatie niet opvraag...het zo zal blijven. Mijn zoon zegt zelfs mama...ik moet geen nieuwe kleren of schoenen hoor...dan moet je dat al niet aan papa vragen...en dan moet ik ook niet meer gaan ;-(((

Terug naar “Echtscheiding”