Toeslag kinderbijslag

Anais van den berghe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Toeslag kinderbijslag

#1 , 26 aug 2018 02:14

Ik ben reeds 5 jaar gescheiden en wij hebben een co ouderschap.
In de EOT staat geschreven dat ik mij ertoe verbindt de kinderbijslag op de kinderrekening te storten.
Nu ontvang ik een toeslag van de kinderbijslag voor lage lonen en dit komt ook op de kinderrekening terecht.
Ik vroeg mij af of ik het recht heb de toeslag privé te mogen ontvangen daar mijn ex echtgenoot samenwonend is en als zelfstandige een goed inkomen heeft. Probleem is dat de toeslag niet op een andere rekening kan ontvangen worden.
Ik heb reeds contact gehad met de notaris die de EOT heeft opgemaakt en hij zegt dat het logisch is dat ik de toeslag prive mag ontvangen.
Nu wil ik wel eerst weten of ik dit wettelijk gezien kan vragen aan mijn ex man om of
1. Dat hij dezelfde som van de toeslag ook stort op de rekening zodat we een buffer kunnen opbouwen voor onze kinderen
Of
2. Dat ik het bedrag van de toeslag mag op mijn rekening doorstorten aangezien mijn financiele situatie beperkt is.
Bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 26 aug 2018 10:41

Uit de praktijk blijkt dat het systeem van de kindrekening niet zo makkelijk werkt omdat gelijk welke ouder eigenlijk een aankoop kan doen waar de andere niet mee akkoord is. In uw situatie komt er de kinderbijslag op. Daarmee worden specifieke aankopen voor het kind persoonlijk gedaan: kleding, medische verzorging, schoolfacturen en vrijetijdsbesteding. U krijgt een verhoogde kinderbijslag vanwege uw laag loon: dus door die verhoogde kinderbijslag moet u minder besteden van uw inkomen aan die voornoemde kosten. Dus het komt u sowieso ten goede. Of u nu een deel van de kinderbijslag zelf ontvangt en daar voor de dagelijkse kosten thuis voeding en nutsfactoren mee betaalt, maakt uiteindelijk toch niet uit. Want dan moet u op de kindrekening (en de betaling van persoonlijke uitgaven voor het kind) toch weer gelden storten van uw persoonlijke rekening.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”