Dringende vraag ivm zaak Familierechtbank

Lisel12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dringende vraag ivm zaak Familierechtbank

#1 , 24 aug 2018 14:43

Geachte

Via deze weg hoop ik meer info te verzamelen dan ik krijg via mijn advocaten. Mijn zaak is ingewikkeld, zo werd mij afgelopen week gemeld op de Familierechtbank ergens in ons land.
De situatie is als volgt. Ex-partner en ik zijn reeds jaren informeel uiteen, leefden al jaren van tafel en bed. Ik ben al die jaren psychologisch mishandeld door de ex-partner, bedreigd met fysiche mishandeling enkele weken terug. Er zijn twee minderjarige kinderen van 7 en bijna 4. Na de fysieke mishandelingen, die ik heb laten vaststellen door een arts op spoed, waarvan ook een PV is gemaakt, want hier werden mijn gsm, rijbewijs en gsm gestolen door de ex-partner, ben ik bij familie gaan wonen met de kinderen, uit angst. Ex-partner heeft de afgelopen weken iedereen in mijn omgeving gestalkt, waaronder mijn eigen ouders. Er zijn verschillende nieuwe PV's opgesteld. Ex-partner heeft mij gedagvaard in kort geding, de inleidinde zitting was dus nog maar net. De rechter gaf aan het dossier en de stukken nog niet gelezen te hebben. De kinderen zijn doodsbang want zij waren steeds bij alle verbale agressie aanwezig en de oudste was ook getuige van de fysieke mishandeling. Zij gaan naar een kinderpsycholoog en hebben het erg moeilijk. Er werd hen de hele zomer aangeboden contact te hebben met vader, maar hier werd steeds hysterisch op gereageerd.
Het eerste wat de rechter zegt is dat ik in fout ben dat ik de kinderen weghoud van hun vader. Het tweede is dat er een contactherstel moet komen, ondanks de bedreigingen en dreiging van parentale ontvoering, ondanks het psychologisch verslag. Ik ben met name dus de slechte in deze zaak, terwijl ik alleen maar mijn kinderen en mezelf moest beschermen.
Er is nog geen vonnis, maar mijn vraag is wat ik nu best doe. De rechter wil dat er een contactmoment is zo spoedig mogelijk, met vader, maar hij had nog niets gelezen van het hele dossier en al mijn stukken. Doe ik wat de rechter zegt, met het risico dat er iets gebeurt met mijn kinderen of wacht ik af? De kinderpsycholoog raadt aan om af te wachten tot er een uitspraak is.
Ondanks alle leed dat mij is aangedaan, de bedreigingen, enzovoort, wil ik de kinderen hun vader niet afnemen en omgekeerd, maar ik zou graag hebben dat het onder veilige omstandigheden gebeurt, waarbij ik niet meer zonder reden wordt bespuugd door hun vader (jawel, zelfs in de rechtbank) of wordt uitgescholden voor 'vuil wijf, kutwijf, ...' met de kinderen bij.
Het was nu maar de inleidende zitting op de Familierechtbank, waarbij dus ik erg naar mijn voeten kreeg van de rechter, ongeacht de hele achtergrondsituatie met alle nodige pv's en attesten.
Mijn advocaat vraagt gezamenlijk ouderlijk gezag, maar eerst contact met de kinderen onder toezicht, gezien hij ook weed rookt in hun bijzijn. Er is ook een haaranalyse gevraagd in de besluiten van mijn advocaat, maar ook daar werd niets over gezegd.

Meer informatie is heel welkom.
Ik dank u!
Lisel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 aug 2018 15:25

Normaal is de familierechtbank van de plaats waar de kinderen wonen bevoegd.
Als er zoveel PV's zijn dat is toch iets wat uw advocaat moet zeggen.
PV's over strafbare feiten zijn voor correctionele rechtbank maar te gebruiken voor de familierechtbank.
Is de jeugdpolitie ook al bezig met het dossier en het OCJ (Comité Bijzondere Jeugdzorg).?
Dit met onderzoeken zowel bij vader en moeder.
En de drugsectie voor het druggebruik??

driss
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2018 11:27

Eerlijk gezegd v ind ik het een beetje vreemd dat u in de rechtbank "bespuugd wordt en bestookt met schuttingtaal" zonder dat de rechter daar iets over zou zeggen?
In se is dit inderdaad niet bepalend voor de omgangsregeling, maar het kan toch een belangrijke factor zijn.
Als uw ex dit in de rechtbank "durft" zou je inderdaad kunnen vermoeden dat hij wanneer jullie alleen zijn nog grover wordt; uw advocaat moet hierop toch hebben kunnen inspelen, en anders zou ik deze eens dringend met de neus op de feiten drukken, maw. dat hij/zij de juiste stappen zou nemen.
Indien er een verslag van een knderpsycholoog is dat de kinderen (totdat uw dossier "grondig gelezen is" in ieder geval, in dit geval een volgende zitting) beter niet naar de vader gaan zou ik dat voorlopig zo houden.
Bovendien betaalt hij blijkbaar ook niets.
Dat lijken me redenen genoeg om een beetje "burgerlijk ongehoorzaam" te zijn, in het volle belang van de kinderen.
Desnoods zou ik aan uw ex voorstellen (schriftelijk, zodat blijkt dat je een regeling hebt voorgesteld) de kinderen te zien in het bijzijn van een neutrale vertrouwenspersoon?

Reclame

Lisel12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2018 09:25

Bedankt voor uw reacties.

Er is voorlopog nog niets gebeurd van alles hierboven vermeld, geen onderzoeken, ... niets. Het was de eerste zitting, met het neerleggen van de stukken bij het dossier en een rechter die letterlijk zei dat hij nog niets had gelezen, bekeken.
Ik kreeg gisteren via een familielid het bericht van de ex-partner dat hij naar de politie stapt om een klacht tegen mij in te dienen, wegens het weghouden van de kinderen van hem. Er is geen vonnis en er werden de afgelopen weken ongeveer 10 pv's opgesteld tegen hem wegens bedreigingen met de dood, vandalisme aan mijn huis, ... nu denk ik niet dat de politie veel doet als er geen vonnis is?

Ik vind het zo frustrerend, ik begrijp niet waarom dit zo moeilijk moet, als het ook respectvol en vriendschappelijk zou kunnen in het belang van de kinderen. Zij lijden hieronder en dat ziet hij niet, hij behandelt mij onrespectvol en dat vind ik alles behalve een voorbeeld voor mijn dochters, van wie ik hoop dat ze vrijgevochten dames worden. Ik las al veel op dit forum en telkens werd er wel gezegd om goed overeen te komen, ik zou wel willen, ook al heeft hij me in elkaar geslagen, voor de kinderen zet ik alles opzij. Maar zelfs dat lukt hem niet, zucht... en nu zal je zien dat ik wellicht voor de rechter moet verschijnen omdat IK de kindjes al weken bij mij heb uit veiligheid en op aanraden van de advocaat en kinderpsycholoog. Er werd zelfs een passban uitgevoerd door het Ministerie van Buitenlandse zaken omdat hij met ontvoering dreigt... Maar ik voel echt aan dat de rechter mij hard zal aanpakken, ik ben nog niet goed van de manier waarop ik werd toegesproken die eerste zitting. Verschrikkelijk.

Lisel12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2018 17:31

Vonnis ontvangen. De rechter eist dat ik verhuis en dat de kinderen naar hun oude school gaan.

Terug naar “Echtscheiding”