Berekening kindergeld

Swarovski
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Berekening kindergeld

#1 , 24 aug 2018 11:52

Ik en mijn ex-partner zijn bijna tot een overeenkomst gekomen bij de scheidingsbemiddelaar.
Ik heb nog een ouder kind uit een andere relatie waar ik nog kindergeld voor ontvang.
De kinderbijslag zal op de kindrekening gestort worden, tesamen met ieders bijdrage voor onderhoud.
Volgens de berekening van de bemiddelaar bedraagt het kindergeld voor 1 kind 108 euro.
Nu zegt hij dat ik meer ontvang aangezien het mijn 2de kind is, dit is zo'n 200 euro. Hij wil dit bedrag dan ook op de kindrekening ipv de 108 euro.
Mijn inziens is het ons eerste en enige kind samen en dient er rekening gehouden worden met het bedrag van 108 euro en niet van 200 euro.
Klopt mijn redenering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2018 12:00

kan je niet gewoon navragen hoeveel kinderbijslag je ontvangt bij het kinderbijslagfonds? (per kind bedoel ik)

eylis
Berichten: 8842

#3 , 24 aug 2018 12:24

Het is een oud zeer dat bij meerdere kinderen de kinderbijslag per kind stijgt. Want bij gescheiden nieuw samengesteld gezinnen heb je dat terecht de discussie wat dan precies het bedrag voor één kind is. Ik heb daar een pragmatisch antwoord op: we delen het totaalbedrag van de kinderen door het aantal kinderen . Indien hiermee niet akkoord kunnen we ook de kinderbijslag toewijzen aan de andere andere ouder (die geen ander kinderen heeft) en dat bedrag is dan veel lager. De hoogte van de kinderbijslag van een volgend kind stijgt immers dankzij het bestaan van die andere kinderen. Geen andere kinderen: geen hogere kinderbijslag.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”