alimentatie voor kinderen betaald op BE rekeningnummer / domicilie ex en kinderen in het buitenland

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

alimentatie voor kinderen betaald op BE rekeningnummer / domicilie ex en kinderen in het buitenland

#1 , 22 aug 2018 12:25

Voor de zoveelste jaar op rij, moet ik bewijzen leveren van de betaalde alimentatiegelden aan mijn ex, alimentatie voor mijn kinderen.
Ze zijn allemaal ambtelijk geschrapt in Belgie en hebben hun domicilie in de VS, maar ik moet van mijn ex de alimentatie op een BE rekeningnummer blijven betalen (waarschijnlijk omdat ze deze inkomsten niet wilt aangeven in de VS...).
Hoe dan ook, ik ga waarschijnlijk geen 80% van de betaalde sommen kunnen terugkrijgen van de belastingen, maar zal nog eens 26.75% belast worden.
Belastingen vraagt mij bewijs van woonst ex en kinderen + bewijs dat ze de inkomsten aangeeft bij de belastingen in de VS.
Uit ervaring weet ik dat mijn ex deze documenten mij niet gaat bezorgen (ik denk dat ze zelf niet verplicht is, gezien kinderen al meerderjarig zijn...)

Het is ook niet vergezocht als ik zou beweren dat ik helemaal niet weet waar mijn ex verblijft, voor hetzelfde geld komt ze morgen terug naar BE zonder dat ik het weet en geen instantie die mij haar domicilie gaat bezorgen.

Als ik aan de belastingen doorgeef dat ze ambtelijk geschrapt is in BE, maar verder geen weet heb van haar domicilieadres, ga ik zwaar in de fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2018 15:01

De belastingwet bepaalt enkel dat u moet bewijzen dat u onderhoudsgeld betaalt krachtens een vonnis of overeenkomst. Niet dat u moet bewijzen waar de onderhoudsgerechtigde woont, noch dat deze de ontvangen onderhoudsgelden heeft aangegeven als belastbaar inkomen.
Bezorg het bewijs van betaling, het vonnis, en dat uw ex en kinderen ambtshalve geschrapt zijn. Dit moet volstaan, zoniet tekent u bezwaar aan tegen de aanslag en gaat desnoods naar de rechter.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#3 , 22 aug 2018 15:09

De belastingwet bepaalt enkel dat u moet bewijzen dat u onderhoudsgeld betaalt krachtens een vonnis of overeenkomst. Niet dat u moet bewijzen waar de onderhoudsgerechtigde woont, noch dat deze de ontvangen onderhoudsgelden heeft aangegeven als belastbaar inkomen.
Bezorg het bewijs van betaling, het vonnis, en dat uw ex en kinderen ambtshalve geschrapt zijn. Dit moet volstaan, zoniet tekent u bezwaar aan tegen de aanslag en gaat desnoods naar de rechter.

Het was misschien mijn fout dat ik in de aangifte aangaf dat mijn ex in de VS woont en dat ze daarom meer info vragen.
Ik heb alle betalingsbewijzen afgegeven en zal hopelijk ook een attest van ambtshalve schrapping ontvangen van hun laatst gekende gemeente.

zie hieronder, geldt dit niet indien ik op een BE rekeningnummer stort?

https://financien.belgium.be/nl/particu ... buitenland

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 22 aug 2018 15:19

PS: Banken hebben speciale verplichtingen m.b.t. tot een "US person". Die status niet melden kan zware gevolgen hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#5 , 22 aug 2018 15:30

PS: Banken hebben speciale verplichtingen m.b.t. tot een "US person". Die status niet melden kan zware gevolgen hebben.

Zware gevolgen voor mijn ex bedoel je?
Ik zou een boek kunnen schrijven over alles wat ze al klaargespeeld heeft, dus hiermee zal ze ook wegkunnen vrees ik....

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 22 aug 2018 15:42

Voor ex én de bank.
"sowieso" schrijf je zo.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#7 , 23 aug 2018 12:59

Ik heb een attest van ambtelijke schrapping opgevraagd en zal deze eerstdaags via post krijgen.
Mijn ex dreigt daareentegen weer met van alles en nog wat (interpreteert al mijn vragen verkeerd) en wijst mij op mijn alimentatieplicht, dit terwijl ik dit jaar alleen al + 1000 EUR betaald heb terwijl kind al een eigen inkomen heeft (werd natuurlijk verzwegen door ex). Ik zoek dus de wetgeving waarbij staat dat kinderen respect verschuldigd zijn aan hun ouders (maw op de hoogte houden van schoolresultaten indien alimentatie betaald wordt...). Kan iemand mij hiermee helpen?

Ik wou de te veel betaalde alimentatie niet verrekenen met de lopende alimentatie, maar na de zoveelste hysterische reactie van mijn ex, ben ik dit wel van plan...

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#8 , 10 sep 2018 15:53

Kan iemand mij aub helpen om een antwoord te formuleren naar de belastingen zodat ze mij 'gerust' laten?
Ja, ik heb bij het indienen opgegeven dat mijn ex in de VS woont (zonder verder adres...), maar eigenlijk heb ik NOOIT een officieel document gekregen van haar dat onze kinderen in de VS wonen. Hier zijn ze ambtelijk geschrapt én ik betaal nog steeds op een Belgisch rekeningnummer.

Kreeg net mail van de belastingen:

Beste

Mijn collega, mevrouw X, had eveneens de bewijzen van inwonerschap van uw kinderen in de USA gevraagd, als ook de bewijzen dat het onderhoudsgeld aldaar belast werd.
Kan u mij deze documenten nog bezorgen?
Zo niet, moet u, indien u de onderhoudsgelden wilt in mindering brengen, nog een aangifte bedrijfsvoorheffing doen (26,75%) op 80% van de betaalde onderhoudsgelden wat neerkomt op 1.561,50 euro.


Het gaat om een redelijk som geld die ik liever niet zou willen laten vallen.

bedankt,

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 10 sep 2018 20:33

Kan u de belastingen niet verwijzen voor de gegevens naar haar advocaat en de bank gezien u ook niet weet waar ze verblijft.

Terug naar “Echtscheiding”