Doctoraat en verdere onderhoudsplicht?

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Doctoraat en verdere onderhoudsplicht?

#1 , 15 aug 2018 22:38

Na het behalen van de bachelor en vervolgens master (met steeds betalen onderhoudsbijdrage en studie/bijzondere kosten volgens vonnis en na vele andere rechtszaken) wordt thans een doctoraat 4 jaar aangevat (onderzoek/studie) door het kind dat ik niet meer zie door toedoen andere ouder.
Meer wordt mij van deze verdere keuze en gevolgen niet medegedeeld.

Er wordt blijkbaar verwacht dat ik nog steeds voor dit doctoraat 4 jaar verder betaal (het voormeld vonnis vermeldt hier niets van, enkel een reguliere opleiding wordt vermeld), ik word verder van niets op de hoogte gebracht (studieresultaten en uitslagen).

Ik meen dat dergelijk doctoraat aan een universiteit betalend is (maw met een ontvangen inkomen of beurs) en bijgevolg de onderhoudsplicht en alle kosten stopt?
Mag ik de betaling onderhoudsbijdrage stoppen bij aanvang doctoraat?
Is dergelijke beurs voldoende om het kind toe te laten in eigen levensonderhoud te voorzien (weet iemand het minimumbarema?)

Ik hoop op veel reacties met echt nuttige informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 15 aug 2018 23:02

Een doctorerende master krijgt wel degelijk een inkomen tijdens die vier of zes jaar. Dat nettoloon start vanaf 1700 euro en loopt op tot maar liefst 2000 euro netto per maand. Dus neen u bent niet meer onderhoudsplichtig, maar pak het slim aan. Stuur een formele AS naar de andere ouder waarin u vraagt naar de inschrijvingsbewijzen en attesten waaruit blijkt welk doctoraat de master zal aanvatten en welk assistentschap hij zal vervullen. Meldt dat je zonder deze info niet kan bepalen of jullie kind nog alimentatiegerechtigd is. Krijg je de juiste info waaruit blijkt dat hij/zij doctoreert, kan je antwoorden dat een doctoraatstudent een salaris ontvangt en dat je bijgevolg niet meer onderhoudsplichtig bent. Krijg je de info niet, dan meld je dat je de alimentatie voorlopig op een aparte rekening blokkeert in afwachting van de gevraagde (verplichte) info waar je nog niet over beschikt.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 15 aug 2018 23:21

Bij een doctoraat krijg je ofwel een beurs, hetzij van het FWO of een andere instantie, ofwel word je door de universiteit tijdelijk aangesteld als assistent. Beide zijn bezoldigd, alhoewel de beurs meestal niet belastingplichtig is en het assistentenmandaat wel. Sowieso betekent dat dat de ouders geen recht meer hebben op kinderbijslag. Tot hiertoe spreek ik uit ervaring. Ik kan me levendig indenken dat dit aanzien wordt als een inkomen, dus denk ik niet dat u nog langer alimentatie verschuldigd bent.

Natuurlijk ALS je niet in aanmerking komt voor noch een beurs, noch een assistentenmandaat, belet niets je om op eigen kosten te doctoreren, als je tenminste een promotor vindt die bereid is om in een dergelijk gek scenario te stappen. Al wat je dan nodig hebt zijn ouders die zot genoeg zijn om je nog eens vier jaar lang gratis kost en inwoon te verschaffen. Maar da's een heel ander verhaal natuurlijk.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 15 aug 2018 23:22

Dat nettoloon start vanaf 1700 euro
Ik ben nog begonnen aan (omgerekend) 800 euro. Maar dan spreken we wel van 1994.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 15 aug 2018 23:31

Ik ben gestart aan netto 12 000 BF (300 EUR!) in 1970 en dat klom tot netto 22 000 BF (550 EUR) drie jaar later. Dat waren mandaten van het NFWO, nu gekend als FWO na de federalisering van België. De beurzen waren toen niet vrij van belasting. De brutobedragen lagen dus hoger dan degene die ik vermeld. Die beurzen waren toen eigenlijk gewone bediendencontracten zoals in de privésector.
In die tijd waren er ook "vrijwillige assistenten" (kregen niets) die doctoreerden. Waar die van leefden heb ik me nooit afgevraagd.
Ik weet niet of er heden ten dage nog wordt gedoctoreerd op die wijze.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#6 , 16 aug 2018 09:16

De lonen (tussen 1700 en 2000 euro per maand) die ik opgaf zijn de lonen anno 2018 (geverifiërd bij verschillende personen). Dus niet van 20 tot 50 jaar geleden.... Waarom zijn deze lonen zo fel gestegen? Onder meer omdat een doctoraalstudent professionele verantwoordelijkheden heeft die correct vergoed moeten worden. Een doctoraalstudent is tegenwoordig ook geen "student" meer zoals vroeger. Tegenwoordig zijn dat mensen die bvb. al een huis aan het bouwen zijn, of een gezin stichten. Kortom. Zelfstandige personen die goed kunnen leven van hun inkomen.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 16 aug 2018 09:49

De weddes en beursbedragen voor assisterend personeel aan de universiteit zijn gewoon publiek hoor:
http://www.fwo.be/nl/mandaten-financier ... /aspirant/
https://www.ugent.be/nl/vacatures/categ ... wpeas3.htm
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Echtscheiding”