gewicht familiefeest

sterretje1968
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gewicht familiefeest

#1 , 13 aug 2018 15:32

Beste,

Ik heb een discussie over het bezoekrecht.
Ik wens enkele weekends expliciet mijn kind bij te houden en stelde dat voor aan papa. Hij gaat systematisch niet akkoord.

Ik stelde de weken voor in functie van :
1) familiefeest (verjaardag nonkel; 80 jaar)
2) én een WE owv verjaardagsfeest van zus van betrokken minderjarig kindje
3) én een WE owv mijn eigen verjaardagsfeest
M.i. zijn dit evenementen die niet mogen ontnomen worden aan het minderjarig kindje waarover het gaat.

Wat is het gewicht van
- het bezoek thuis van Sinterklaas - traditiegetrouw komen dan alle meerderjarige kinderen uit het gezin, samen met partners op bezoek
- papa wenst een WE te veranderen/uit te stellen omdat hij dan op vakantie blijkt te zijn. Daardoor zou de hele verdere planning in duigen vallen. Ik vind "beurt overslaan"... kwestie van prioriteiten.

Verschrikkelijk. Hier geldt toch het belang van het kind, niet ?

Graag advies. Alvast dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 aug 2018 16:12

U vertrekt vanuit het onwettelijke standpunt dat er sprake is van "bezoekrecht". Dat is niet correct. die term is al sinds 1995 uit het wetboek geschrapt. Ouders voeren samen co-ouderschap: dat betekent dat ze beiden het recht en de plicht hebben hun kind op te voeden, er een ouderlijke band mee te ontwikkelen en te onderhouden. die omgang en het verblijf wordt geregeld via een verblijfsregeling. Als de ouders er niet over eens geraken, doet de rechtbank dat. Als één van beide ouders er om vraagt wordt gelijk verdeeld verblijf toegestaan. als de rechter dat niet wil toestaan moet hij een degelijk gegrond én aantoonbaar argument kunnen aanvoeren. U gebruikt tevens nog de term "..in het belang van het kind..." Laat nu dat precies een term zijn die een rechter niet meer mag gebruiken om deze of gene verblijfsregeling wel of niet toe te staan. Ik heb de indruk dat de verblijfsregeling enkel tussen u beiden is afgesproken. tja, dan is er geen enkele manier om zaken ook af te dwingen. De redenen die u aanhaalt: familiefeesten ed zijn persoonlijke argumenten en vast wel belangrijk, maar u kan er niets mee afdwingen. (cfr in het belang van het kind...niet objectief aantoonbaar) Er zit niets anders op dan een verblijfsregeling officieel te laten vastleggen via notaris of rechtbank en daar aan te houden. Want een mondelijke afspraak werkt alleen als er aan beide kanten genoeg wil is om daar soepel mee om te gaan. Nog een belangrijke tip: tracht bij de rechtbank geen regeling uit de wacht te slepen dat de familiefeestenbelangrijk zijn in het belang van het kind. Dan kan kan de andere ouder evenveel andere redenen van emotioneel/relationele aard aangeven om zijn zaak te bepleiten en dan bent u vertrokken voor een aantal sessies rechtbank met dito kosten. een advocaat zal steeds bereid zijn uw zaak te bepleiten. Maar de hamvraag is: strookt uw eis met de actuele realiteit en haalbaarheid? En dan nog een eigenaardige wending in uw verhaal (en ik citeer): ".....Ik wens enkele weekends expliciet mijn kind bij te houden en stelde dat voor aan papa....." als u dat expliciet wenst is het overduidelijk dat dit geen voorstel is, maar een mededeling van een feit waar u niet over onderhandeld. Onafgezien nog van het feit dat u het heeft over "mijn kind", neen het is "ons kind" Co-ouderschap vraagt veel meer water in de wijn en creatief overleg dan men op het eerste zicht zou denken. Feesten en uitstappen worden op andere data gepland. vakanties worden anders geregeld etc. Probeer iets te doen aan uw evenementenagenda of sta de papa in ruil evenveel "speciaaltjes" toe. Onderhandelen is het toverwoord.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”