spaargeld minderjarige na scheiding

geluk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

spaargeld minderjarige na scheiding

#1 , 08 aug 2018 21:16

8 jaar geleden ben ik gescheiden. Voor beide kinderen werd er een spaarboekje met hetzelfde bedrag op geopend met ikzelf als mandataris van de rekening, geen volmachten. De oudste is ondertussen al 20 en heeft dit geld bekomen. De jongste is 16 en beide ouders hebben ouderlijk gezag. Al die jaren is er niet aan die rekeningen gekomen. Plots krijg ik van de bank bericht dat ik geen toegang meer heb tot zicht op rekening van de jongste daar mijn ex-man dit heeft overgebracht naar zijn kantoor van dezelfde bank. Ik zeg erbij dat jongste bij de papa fulltime woont en oudste fulltime bij mij, werd zo door rechter beslist. Ik heb nog wel ouderlijk gezag maar de bank zegt dat doordat ik niet in bezit ben van zijn paspoort, ik heb wel zijn adres ed.... zij die gegevens niet kunnen updaten in hun systeem en dan krijgt de papa alle rechten. Kan dit zomaar opeens na al die jaren????? De vorige jaren had ik ook zijn paspoort niet....Wat kan ik doen, kan mijn ex aan dit geld???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 08 aug 2018 21:41

In principe hebt u beide gezagsco-ouderschap.
Ook de bank moet zich hieraan houden dus uw ex heeft ook recht om de rekening te beheren. Geld afhalen zou ook in principe ook volgens de eigen regels van de banken niet kunnen.
Ga let uw vonnis naar de bank en vraag om u terug mede-beheerder te maken van de rekening.
Ook een bank moet zich aan de wet houden ...wat wel klopt is de update via de EiD bvan uw zoon met adres bij de vader. Maar dat veranderd niets aan de gezagssituatie.
Ook de bank moet op de hoogte zijn van die spelregels bij co-ouderschap net als vb de scholen.

geluk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 22:08

Ik heb bericht gekregen van de bank dat ik bij hen sta geregistreerd momenteel als GEEN wettelijk vertegenwoordiger meer. Wie dit heeft veranderd ??? Er is in ieder geval geen enkel vonnis. Ik ga naar bank met vonnis, geboorteakte ed.... dat ze allemaal wel al hebben sedert 8 jaar en vraag WIE mij heeft geschrapt want dat is belangrijkste nu om te weten. Dat mijn ex via paspoort dat recht heeft weet ik, maar omgekeerde geldt ook , hij heeft bij een andere bank een spaarboekje geopend en daar krijg ik dan te horen dat omdat hij het heeft geopend ik geen recht heb op toezicht???? en ik krijg ook geen inzicht daar. Iedere bank heeft blijkbaar zijn eigen regels in België.

Reclame

geluk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2018 22:19

U vermeldt de scholen: ik heb altijd alles doorgestuurd van mijn zoon die bij mij inwoont (aangetekend en per post en mail) . Ikzelf weet NIETS van de jongste zoon die bij mijn ex inwoont (school??, sport???, etc.....) maar moet wel 125 euro alimentatie betalen die hij nu naar 300 wil verhogen. Ik vrees dat dit terug rechtbank zal worden.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 08 aug 2018 22:49

Het is wel uw ex die u op de hoogte moet houden van de gegevens school en beide ouders beslissen over school en hebben uiteraard inzage in resultaten
Vraag hem die zeker al per mail eindresultaat vorig jaar en dat u vanaf september dat maandelijks verwacht - niets in oktober dan een Aangetekend schrijven.
Zo bouwt u een tijdslijn op.

scholen:
Omzendbrieven
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824

Verhogen van alimentatie is zo wie zo via RB maar was en is er geen alimentatie voor de twintigjarige?

geluk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2018 23:34

Mijn ex betaalt al sedert 2015 niets meer, ook niet voor mij (aan wie hij ook alimentatie moet betalen en ik moet nergens bewijzen van voorleggen), alle aangetekende brieven zijn aangetekend teruggekomen met melding "geweigerd", dus ik heb wel bewijzen genoeg en alle mails... Advocaten proberen zoveelste poging om te bemiddelen maar met wat zich nu weer bij de bank voordoet.....Als ik hem meld naar welke school oudste wou gaan, geen reactie of hij dat goed vond of niet, er is gewoon GEEN communicatie met hem mogelijk.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 08 aug 2018 23:44

Beste

Op basis van de beschikbare info bent u nog steeds wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige zoon. Wijziging van bank of kantoor kan nooit een wijziging van uw wettelijke rechten betekenen. Bezorg betrokken bank en de ombudsdienst van die bank het bewijs (EOT) van die regeling en vraag hen uw volmacht in orde te brengen
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 09 aug 2018 14:02

Als hij geen alimentatie betaald is hij strafbaar en kan u best aangifte bij de politie doen.
Als ik het goed begrijp is er dus onderhoudsplicht naar de zoon van 20 jaar en
naar uzelf door de ex echtgenoot?
alimentatie - 391 bis Strafwet
U zal ook recht hebben op indexaanpassing.

En moet uzelf alimentatie betalen voor de jongste zoon?
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... fault.aspx
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Terug naar “Echtscheiding”