Uitkoop van woning

L_antonissen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitkoop van woning

#1 , 03 aug 2018 19:29

Hallo experts,

In oktober 2018 kochten ik en mijn vriendin samen een woning.
We registreerde ons ook als wettelijk samenwonend.
Nu bijna een jaar later is onze relatie op de klippen gelopen.
Wat zijn de opties als ik het huis wil overnemen (inclusief de volledige lening van de bank)?
Kan er overeengekomen worden, dat enkel haar deel van de reeds afbetaalde lening terug moet betaald?

Mvg,
L_antonissen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 03 aug 2018 19:41

U kocht dus in oktober 2017 neem ik aan?

Tenminste al eens met de bank gepraat over de mogelijkheden?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 aug 2018 20:01

Hallo experts,

In oktober 2018 kochten ik en mijn vriendin samen een woning.
We registreerde ons ook als wettelijk samenwonend.
Nu bijna een jaar later is onze relatie op de klippen gelopen.
Wat zijn de opties als ik het huis wil overnemen (inclusief de volledige lening van de bank)?
Kan er overeengekomen worden, dat enkel haar deel van de reeds afbetaalde lening terug moet betaald?

Mvg,
L_antonissen
Dat zal niet volstaan. Ik veronderstel dat ze ook nog minstens geschrapt zal willen worden uit de lening. Je zal de bank dus moeten overtuigen van uw financiële draagkracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 03 aug 2018 21:35

Je schat de huidige verkoopwaarde. Neem gemakshalve de aankoopprijs daar je minder dan een jaar geleden het huis aankocht. Trek daar het openstaande hypotheekkapitaal af. De helft van het verschil betaal je haar uit (met wat kleine correcties omdat zij meeneembaarheid verliest etc)

Als het verschil negatief is (omdat je meer leende dan het aankoopbedrag)is zij je in principe de helft ervan schuldig. Je kan overeenkomen dat ze dit niet moet betalen als ze akkoord gaat om je het huis te laten overnemen. Dit in de veronderstelling zoals hierboven geschreven dat de bank akkoord gaat.

Als de eigen inbreng bij de aankoop verschillend was en/of het is niet 50/50 gekocht dan is de verdelingsberekening wat ingewikkelder.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 04 aug 2018 12:58

Sirkii heeft het bij het rechte eind.
In dit geval is het zeer de vraag of de bank zal toestaan om mevrouw te schrappen als medekredietnemer. Zeer prille lening en amper kapitaal afbetaald.
In dat geval zal mevrouw haar leven moeilijk kunnen hernemen omdat zij nergens een woonkrediet zal krijgen (is immers nog medekredietnemer in jouw woning) en elke bank raadpleegt positieve kredietcentrale.
Dit toch even te bekijken met de bank. een betere oplossing kan dan een verkoop van de woning zijn en terugbetaling krediet. dan hernemen beide partijen hun vrijheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 06 sep 2018 17:59

Niet vergeten dat ze een jaar daar mee gewoond heeft en dus mee 'huur' te lezen als lening moest betalen.
Als ze weg gaat moet ze nog wel de lening mee betalen ...maar ze kan wel 1M2 huur aan u vragen te lezen als de helft van de lening.
Argument bij niet betalen lening staat zij nog steeds mee garant tot betalen.

Terug naar “Echtscheiding”