Mag het alimentatiegeld terug gevorderd worden?

Meldi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag het alimentatiegeld terug gevorderd worden?

#1 , 02 aug 2018 10:02

Ik ben gescheiden sinds 2005 en tot en met vandaag heb ik steeds keurig alimentatiegeld betaald . Ik heb geen contact meer met mijn dochter, zij is steeds zeer loyaal gebleven naar haar moeder toe en verbrak alle contact..
Nu heb ik vernomen dat mijn dochter sinds 2018 werkt, zij is 21 jaar.
Eerder stopte ze met haar studies, was niet ingeschreven als werkzoekende schoolverlater waardoor er vanaf 01/06/2016 geen recht meer was op kinderbijslag. Uiteindelijk heeft zij zich toch ingeschreven en kon er nog voor 2 maand kinderbijslag uitbetaald worden. Op heden wordt er door het kinderbijslagfonds GEEN kinderbijslag meer uitbetaald.
Ik heb op aanraden van een geraadpleegde advocaat een aangetekend schrijven gestuurd naar de moeder en heb gevraagd om mij het (te veel) betaalde alimentatiegeld terug te storten. De aangeboden termijn is inmiddels verstreken en ik kreeg geen enkel teken van leven.
Wat moet er nu verder gebeuren, moet ik via een advocaat dit geld terugvorderen of via een deurwaarder of wat kan / moet er verder gebeuren?
Alvast bedankt voor het advies,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 02 aug 2018 14:35

via een advocaat kan je geen geld terugvorderen, daarvoor zou u inderdaad een gerechtsdeurwaarder moeten aanklampen. Maar de vraag is: is het sop de kool wel waard? Want als ik het goed lees heeft u 1 maand teveel betaald, vermits er voor de maand juni en juli toch nog kinderbijslag is uitgekeerd. Alle moeite en energie én geld die u er nog moet insteken, zal u meer stress kosten. Probeer nog één schrijven waarin u meldt dat u een deurwaarder zal inzetten om de teveel betaalde gelden te vorderen. Als het dan niet lukt, laat het zo. Vroeg of laat kan het misschien nog in uw voordeel spelen dat ze bij u in het krijt staat...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 aug 2018 15:28

Ik lees hier echter dat dochter reeds op 1/6/2016 de school heeft verlaten. Dat is dan toch meer dan 2 jaar = 24 maanden.
Min die 2 maanden dat er wel nog bijslag is betaald, zou hij dus nog 22 maanden alimentatie kunnen terugvorderen

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 02 aug 2018 17:10

oei, inderdaad: daar kan je al werk van maken.!

Meldi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2018 10:16

Ik weet dus inderdaad sinds 01/2018 met zekerheid dat ze in een bepaald bedrijf werkt, daarvoor kan zij elders gewerkt hebben, maar daar tast ik in het duister. De overige info ontving ik via het kinderbijslagfonds. Ik heb dus aan mijn ex louter en alleen een teruggave gevraagd van 7 maand, van januari tot juli 2018 inbegrepen. Ik heb een afspraak geregeld met mijn advocaat en zal zien welke stappen ik kan ondernemen.

Terug naar “Echtscheiding”