Huis gebouwd, uit elkaar; hoe wordt dat best geregeld?

Vandersteen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huis gebouwd, uit elkaar; hoe wordt dat best geregeld?

#1 , 30 jul 2018 11:39

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag waar iemand me hopelijk wat meer inzicht in kan geven, want heb zelf weinig kaas gegeten van de nodige juridische materie.

Dit is de situatie:

Na 15 jaar gaan mijn partner en ik uit elkaar; we zijn niet getrouwd maar wettelijk samenwonend. We hebben een huis gebouwd samen en hebben samen een lening afgesloten die op onze beider naam staat.

Zij wil het huis per se behouden maar kan de lening (die vrij gunstig is) in de ogen van de bank niet alleen afbetalen. Omdat we het lang goed gehad hebben samen, hebben we voorlopig de lening gelaten voor wat het is; zij betaalt uiteraard alleen de lening af, ik huur ondertussen iets anders. Maar in de ogen van de bank is er voorlopig niks veranderd. Ik wil haar gewoon (uit respect voor wat we gehad hebben) de kans en de tijd geven om (op korte termijn) een bijverdienste etc te zoeken zodat ze volgens de bank kapitaalkrachtig genoeg is om de lening op haar naam te nemen en mij als mede-lener te schrappen.

Laten we uitgaan van dat scenario, dat ze daarin slaagt. Hoe gaat het dan verder? Hoe moet zij mij uitbetalen dan als ze in het huis blijft wonen? Wordt het huis dan geschat (op investeringswaarde/reeële waarde) en krijg ik daar de helft van? Of moet ze me simpelweg mijn deel in de afbetalingen die ik al gedaan had terugbetalen?

Wat ik in ieder geval ten alle tijden wil vermijden is een restschuld zodat ik nog zou moeten betalen om van het huis en de lening af te geraken.

Ik weet niet goed wat mijn rechten en plichten zijn. Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 30 jul 2018 13:04

Vereenvoudigd gesteld:

Zolang het huis van jullie beiden is betaal je elk de helft van de lening en de helft van de kosten. Je ex betaalt je een halve huur. In de praktijk komt die halve huur veelal min of meer overeen met de grootte van de halve lening plus kosten.

Bij uitkoop kom je een verkoopwaarde overeen, trekt daar het openstaand kapitaal van af en van het verschil moet zij je de helft betalen. Uw ex moet dus niet alleen de volledige lening kunnen betalen doch ws bijlenen om je uit te kunnen kopen.

De detailberekening kan de notaris of een bemiddelaar voor je uitvoeren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”