Ex vraagt geen toestemming

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Ex vraagt geen toestemming

#1 , 29 jul 2018 12:54

Beste

Binnenkort moet ik naar rechtbank en zal de EOT bekrachtigd worden in de rechtbank.

Ik ben er niet volledig akkoord mee maar kan me geen advocaat veroorloven.
Ook krijg ik dreigementen dat hij mijn kind zal opstoken, mij slecht maken of mijn huidig vriend lastig vallen als ik niet akkoord ga.

Ergste vind ik natuurlijk dat hij mijn kind zo gek zo maken om niet graag meer bij mij te komen, hij zegt ook altijd wacht maar want op bepaalde leeftijd kunnen ze zelf kiezen ... en je weet wat er zal gebeuren...

Ik heb veel toegegeven uit angst en schuldgevoel vermits scheiding mijn schuld is. Nu heb ook probleem dat ik nog steeds afhankelijk ben van de ex schoonouders voor de opvang tijdens de werkuren wat hem in een "sterkere" positie plaatst en weet dat ik niet veel zal durven doen.

Nu heeft hij dus oorbelletjes laten schieten bij mijn kind van 3 zonder toestemming of even te laten weten en enkel bericht van gelieve haar oortjes te ontsmetten.... Dit kan toch zomaar niet??? Ik ben hart van in, ik zou dit nooit toegestaan hebben. Nu durf ik opnieuw nix doen omdat ik zo bang ben dat hij mij volledig zou kapot maken.

Financieel heeft hij me al geplunderd, mijn kind meer afgepakt en ik wil geen vechtscheiding maar soms voelt het zo ondanks het een EOT is.

Indien ik een advocaat onder de arm neem, hoeveel zou mij dit kosten? Er werd gezegd tijdens EOT wie niet akkoord is zal alles zelf moeten betalen ook kosten van de andere partij???

Ik heb ook soms zwakke momenten gehad dat ik dacht ik keer terug naar huis en probeer terug mijn gezin te vormen maar tegen avond besef ik dat dit nooit zou lukken, eenmaal heb ik dit eens gestuurd naar mijn ex (dom van me) en zegt hij zal eens tonen aan je vriend wat je allemaal stuurt. En zo heeft hij weer dat machtsgevoel ...

Ik weet me echt geen raad meer met het leven maar wil er uitgeraken alleen weet ik niet hoe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 29 jul 2018 13:13

Even de informatieve puntjes op de i:
- Géén enkel kind (tot de meerderjarigheid ) mag en kan kiezen bij welke ouder het verblijft. Het is een oude roddel dat kinderen kunnen kiezen: kinderen kunnen wel gehoord worden door een rechter, maar die analyseert wel of een kind door één van de ouders is beïnvloed, dus die truuk werkt niet meer.
- voor puur cosmetische (en niet nodige) ingrepen die (zoals percings, oorbellen schieten) geven beide ouders hun toestemming. Is één ouder hiermee niet akkoord, zal de ouder die het persé wel wenst langs de familierechter moeten passeren om zijn gelijk te halen. zonder akkoord dit uitvoeren is een overtreding van de gezamelijk ouderlijke macht.
- Parentale vervreemding of hiermee dreigen kan door een rechter gesanctionneerd worden. Parentale vervreemding is dat een ouder het kind bvb. opzet tegen de andere ouder, negatief praat tegen het kind over strikt relationele zaken tussen de ouders (bv: je mama is met een andere man weggegaan om ons te verlaten)
Laat aan de andere ouder formeel en vriendelijk weten (per mail) dat hij zich best informeert bij een neutrale juridisch deskundige over bovenstaande punten en de mogelijke sancties of zelfs veroordelingen die hij in dat verband kan oplopen. Dat je als ouders in een gezamenlijk en opvoedend samenwerkingsverband niet zou wensen dat hem dit zou overkomen.
Vraagje: wat zijn de voorwaarden in het EOT waar je het niet mee eens bent?

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2018 06:48

Ik ben niet akkoor met de regeling die nu is ivm dochter. Alleen heb ik probleem dat ik nog afhankelijk ben van de ex schoonouders qua opvang. Momenteel ben ik opzoek naar een nieuwe job in overdag uren zodat dit niet meer nodig is.

Ik heb schrik als ik de regeling aanvecht hij dit zal gebruiken uiteraard.

Ook qau de financiele verdeling klopt niet maar dat terzijde. Vind ook vervelend dat hij niet wil werken met een gemeenschappelijke rekening voor haar en dus alles zo onduidelijk is.

Wat kan ik doen aan feit dat hij mij nog geen enkele foto wil geven van mijn kind van geboorte tot nu?

Wat moet ik nu doen ivm het niet vragen voor mijn akkoord van de oorbelletjes? Moet ik dit ergens gaan melden?

Kan iemand mij vertellen of klopt dat alle kosten voor mijn zijn indien ik EOT zou aanvechten en hoeveel dit kan bedragen?

Ik moet binnenkort gaan bij rechter om akkoord te geven voor EOT. Wat gebeurt er allemaal als je nee zegt?

Ik heb meer schrik voor mijn ex omdat hij enorm wraakbewust is op elk vlak.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 30 jul 2018 08:56

In uw geval is een gemeenschappelijke rekening geen goed idee. Want als de verstandhouding niet echt goed is (wat vermoedelijk hier het geval is) kan elke ouder zomaar aankopen doen zonder overleg. Dit werkt alleen bij ouders met een goede communicatie en vertrouwen. Het is nogal evident dat de andere ouder geen verblijfsregeling wenst waar u gebruik moet maken van zijn ouders om de kinderen op te vangen tijdens uw verblijfstijd. Daar moet u zelf een opvangoplossing voor vinden. Kan u dat niet, tja dan is de verblijfsregeling die u wenst sowieso niet haalbaar.
Het incident met de oorbellen; nee dat kan u niet ergens melden. Maar ik heb u een tip gegeven wat u wel kan doen. Begin daar best mee. Een EOT: is een gezamenlijke overeenkomst. U bent er het niet mee akkoord, dus ondertekent u die niet (en dat voordat u voor de rechter verschijnt). Een EOT ondertekenen en dan voor de rechter verschijnen en melden dat u niet akkoord bent: zo werkt het niet.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2018 10:59

Wat kan ik doen aan feit dat hij mij nog geen enkele foto wil geven van mijn kind van geboorte tot nu?

U zegt dat het een overtrading is van de gezamelijk ouderlijke macht. Wat doe je dan? Hem gewoon zeggen en voor rest bij laten?

Ik heb inderdaad al reeds de EOT getekend nog enkel voor rechter verschijnen. Ik weet wel dat het enigste wat kan gewijzigd worden is ivm de regeling. Is het een goed idee om bijvoorbeeld eenmaal ik overdag een job gevonden heb en dus mijn kind zelf beter kan opvangen dan aan te vechten?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 30 jul 2018 12:06

herlees best mijn reacties nog eens: over de foto's heb ik niet uitgewijd. Wél over het schieten van gaatjes voor oorbellen en parentale vervreemding. En nu u het EOT toch ondertekend hebt, en u dit (voor de rechter) wil aanvechten, denk ik dat dit niet positief gaat uitdraaien voor u. Immers: de reden waarom u niet akkoord bent, bestond al voordat u het EOT ondertekende. Voor de rechter waarvoor u verschijnt met een EOT is dit kostbaar tijdverlies (van andere ouders die met een onderhandeld EOT naar de rechtbank komen) , omdat u op de rol staat met een afgehandeld EOT, niet met een discussie. Hij zal u melden dat u de zaak dan maar voor de familierechter moet aanvatten met een advocaat. Dat is een totaal andere procedure. Ik raad u aan een advocaat te consulteren die u formeel de rechtsgang en de regels én mogelijkheden uitlegt.

Terug naar “Echtscheiding”