Omgangsrecht grootouders

Bennoah
Topic Starter
Berichten: 12

Omgangsrecht grootouders

#1 , 28 jul 2018 14:33

Sinds 16 maanden heb ik geen contact meer met mijn ouders. Ik ben enkele weken zwanger en wil me zo goed mogelijk voorbereiden aangezien ze al jaren zeggen dat ze naar de rechtbank zullen gaan als ze hun kleinkinderen niet mogen zien. Volgens de familie die dit weet, zullen ze zeker naar de rechtbank stappen om omgangsrecht te eisen. Ik ben van plan om hen bij 3 maanden zwangerschap telefonisch in te lichten. Ik heb geen flauw idee hoe ze zullen reageren maar wat kan ik sowieso al doen om sterker te staan bij een eventuele rechtzaak? Het idee om mijn kind verplicht elke maand naar mensen te doen waar ik zelf geen contact mee heb, staat mij absoluut niet aan. Kan ik bijvoorbeeld voorstellen om mijn kind bij mij thuis te zien terwijl wij er als ouders zelf bijzijn, goed wetende dat ze dit waarschijnlijk zullen weigeren? Is dit voldoende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 jul 2018 15:25

Meestal wordt omgangsrecht aan grootouders toegestaan voor hun kleinkinderen bij scheiding van de ouders. In die gevallen is er reeds een affectieve band tussen de grootouders en de kleinkinderen en is zo'n omgangsrecht uiteraard gerechtvaardigd. In jopu geval is er géén voorafgaandelijke band tussen de grootouders en hun kleinkind (het moet nog geboren worden) en dan kan je dit omgangsrecht best zelf aanbieden onder jouw voorwaarden. Het voordeel hiervan is: is dat je de omgang principieel niet verhindert.Dat je een aannemelijk voorstel doet. als ze dit niet aanvaarden en de grootouders trekken toch naar de rechtbank, dan zal de rechter hen ter verantwoording roepen mbt het voorstel dat ze geweigerd hebben. Dus wat stel je voor: Als je de grootouders inlicht over je zwangerschap, stuur je hen per AS ook een beleefde, formele brief met daarin een voorstel tot omgang. Weet dat je niet verplicht ben tje kind(eren) naar hén te brengen, het daar te laten overnachten. Jij bepaalt als ouder de voorwaarden. Stel voor dat ze de kinderen elke maand een namiddag kunnen ontmoeten op een neutrale plek (die jij kiest) onder toezicht van een persoon die jij uitkiest. Doe een paar voorstellen van namiddagen en zij kiezen daar maandelijks een datum van uit. Communicatie over deze afspraken gebeuren per mail. als een week voor datum de grootouders voor een bepaalde maand geen datum gekozen hebben, vervalt die beurt. Op die manier blijf jij de touwtjes in handen hebben én je respecteert hun wens om omgang te kunnenhebben. indien ze je mondeling aanspreken over de inhoud van het AS, meldt je formeel dat je enkel antwoord wil via mail of per brief; Dan heb je een bewijs van hun reactie.

Bennoah
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 29 jul 2018 23:12

Is het nodig om het AS meteen te versturen als ik hen op de hoogte stel. Kan ik niet beter tot vlak voor de geboorte wachten? En vanaf wanneer moet dit dan voorgesteld worden? Als ik die brief dan al verstuur, is het volgens mij olie op het vuur. Daarnaast wil ik niet dat ze alleen zijn met mijn kind zonder dat wij erbij zijn dus met een derde erbij is voor mij niet voldoende.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 30 jul 2018 00:08

nee, dat is niet nodig om het AS meteen te versturen als je de toekomstige grootouders inlicht van de zwangerschap. Dat tijdstip kies je zelf. Zoals ik meldde: je doet een voorstel tot omgangsmogelijkheiden. Hoe je dat invult is jouw keuze. Dat moet niet persé zoals het voorstel dat ik formuleerde.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jul 2018 08:58

Zou je iet beter wachten totdat ze zelf omgangsrecht vragen? Nu zijn het vijgen VOOR Pasen. Breng hun nu gewoon op de hoogte van uw zwangerschap, en later van de geboorte, en wacht af.,

Bennoah
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 30 jul 2018 09:39

Eylis, dankjewel voor je reactie. Hier ben ik enorm mee geholpen. Mava105, ik ga het zelf niet op de spits drijven maar ik weet dat de kans heel groot is dat ze het wel zullen doen en ik wil ons op voorhand zo goed mogelijk informeren zodat we sterker staan bij een eventuele rechtzaak.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2018 12:35

Even in de kantlijn; wat is eigenlijk de beweegreden om hen op de hoogte te brengen van de zwangerschap? Is een geboortekaartje niet voldoende?

Of zal het nieuws van de zwangerschap sowieso tot bij hen raken?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 30 jul 2018 12:47

Het is een goede strategie van poster om haar ouders telefonisch op de hoogte te stellen van haar zwangerschap én op een later tijdstip schriftelijk een voorstel te doen tot omgangsrecht voor de grootouders. Waarom? Omdat de grootouders duidelijk van plan zijn via gerechtelijk weg omgangsrecht te eisen. Maar dat is enkel nodig als de ouders omgangsrecht weigeren. Als poster vooraf vlor communiceert én een voorstel doet, hebben de grootouders geen juridische poot meer om op te staan. Immers: de ouders hebben zich daartoe reeds bereid verklaard met een duidelijk voorstel. Als de grootouders daar niet op ingaan, zal de rechter hen ter verantwoording roepen (als ze de zaak al zouden aanvatten). Een tweede tactisch punt: als je als eerste persoonlijk communiceert, kan men je géén onwil aanwrijven.

Bennoah
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 30 jul 2018 21:23

Via de familie zullen ze het sowieso te weten komen en we willen hen inderdaad geen extra munitie geven. :-) We zullen de raad van eylis verder opvolgen.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 02 aug 2018 14:46

Al naargelang de feiten waarom u geen contact meer hebt met ouders zou het weleens kunnen dat de grootouders geen omgangsrecht gaan krijgen.
Ken zo meerdere cases.

Bennoah
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 03 aug 2018 10:35

Franciscus, wat zijn dan de redenen waardoor de grootouders geen omgangsrecht krijgen?

Terug naar “Echtscheiding”