Welk recht op kind

Sira2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Welk recht op kind

#1 , 28 jul 2018 11:24

Hallo,

Graag zou ik willen vragen welk recht ik zou hebben op ons kind wanneer ik en mijn partner uit elkaar zouden gaan.
Het gaat niet goed tussen ons en ik denk er over om er een punt achter te zetten. Wel wil ik graag mijn rechten weten met betrekking tot ons kind.
Het is namelijk zo dat mijn partner vrij veel alcohol drinkt. Dagelijks rookt hij wiet en minimaal 1x per week gebruikt hij cocaïne (soms vaker).
Nu zou ik natuurlijk graag willen dat ons kindje, nu 7 maanden, daar niet tussen opgroeid.
Momenteel hebben we beiden geen werk. Dus financieel is er geen ouder die er beter voor staat.
We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract of wat dan ook.
Hoe ziet deze situatie er juridisch uit?

Alvast bedankt voor de reacties
Mvg
Sira

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 jul 2018 11:49

"ons" kind. Erkend door de vader?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sira2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2018 12:49

Erkend door en achternaam van de vader

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 28 jul 2018 15:35

Volgens de wet hebben ouders samen het ouderlijk gezag en kunnen beide ouders vragen om een gelijk gedeeld verblijf bij elke ouder. Maar deze situatie is zorgwekkend. Een ouder die én drinkt én dagelijks softdrugs verbruikt én wekelijks harddrugs kan en mag geen toeziende functie uitoefenen op zijn (of gelijk welke) kinderen; Dat is gevaarlijk. U bent op de hoogte van dit drugsgebruik en het is uw plicht uw kind te beschermen. U zal dus PV moeten laten opstellen bij de politie van dit drugsbgebruik. Ik vermoed dat de ouder dit ook thuis gebruikt? Dat is helemaal verboden met kinderen in huis. Hetis belangrijk dat dit PV opgesteld wordt, want anders is er géén officiele vaststelling van deze feiten. en die zijn belangrijk voor het bepalen van de omgangsrechten van de andere ouder. U kan voorstellen dat hij zijn kind kan ontmoeten onder toezicht in een neutrale ruimte, uiteraard omdat u ook wenst dat een kind een affectieve band kan onderhouden met zijn beide ouders. Maar zolang dat druggebruik niet opgelost is, zal dit onder toezicht moeten gebeuren.

Sira2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2018 20:12

Momenteel ben ik nog bij mijn partner.
Hij geeft zelf aan te willen stoppen met zijn drugsgebruik en het drinken maar dit vind hij heel erg moeilijk.
Hij gebruikt inderdaad ook thuis.
Dit gebruik is ontstaan nadat ik zwanger werd van onze zoon.
Ik hou heel veel van hem en wil hem dus wel een kans geven.
Als ik een pv opmaak bij de politie zal hij dat niet op prijs stellen.
Want ik neem aan dat ik dat niet kan doen zonder dat hij er van af weet?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 jul 2018 22:02

U moet in de eerste plaats denken aan de veiligheid van jullie kind.Als je dit drugsgebruik thuis niet signaleert, kan u veroordeeld worden voor het niet nemen van uw ouderlijke verantwoordelijkheden. Een persoon onder invloed staat niet in voor zijn daden. Je stelt een kind daar niet aan bloot. Neem ook contact op met slachtofferhulp in uw gemeente. Men zal u helpen. als je een PV laat opmaken, wordt dat niet aan de andere partij verteld wie deze klacht geformuleerd heeft. Meldt bij slachtofferhulp uitdrukkelijk dat u niet weet hoe hij zal reageren als hij te weten komt dat er klacht is ingediend. U moet iets ondernemen. Er zijn wel meer personen die een verslavingsprobleem hebben. Maar thuis gebruiken in aanwezigheid van kinderen is totaal niet te tolereren. Als uw partner niet stopt, zal hij gestopt moeten worden in het belang van uw kind.

Terug naar “Echtscheiding”