vraagje ivm beroep tegen vonnis

hoopvol
Topic Starter

vraagje ivm beroep tegen vonnis

#1 , 20 mar 2008 19:25

Ik heb nogmaals een vraagje ;

wanneer iemand veroordeeld is een vonnis uit te voeren bij voorraad, dan weet ik dat ik via een deurwaarder kan eisen mij het verschuldigde bedrag uit te keren.
1. moet ik de deurwaarderskosten zelf betalen en het gevorderde bedrag dan terug betalen aan tegenpartij wanneer deze in beroep gaat en de zaak ik beroep zou winnen ?
2. wanneer tegenpartij in beroep gaat lijkt het mij onverstandig als ik zelf voor mijn rechten zou opkomen, dus zou ik waarschijnlijk genoodzaakt zijn ook een advocaat onder de arm te nemen. Dit ben ik echter niet van plan (wegens te kostelijk), kan ik dan eventueel proberen een compromis te sluiten met de advocaat van tegenpartij zodat ze niet in beroep gaan ? Of moet ik het beroep laten doorgaan ?

Alvast bedandt
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mar 2008 10:04

"Art.1024.De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”,K.B.30 november 1976.

“Art.1398.Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt, kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan.De tenuitvoerlegging van het vonnis geschiedt niettemin alleen op *risico van de partij die daartoe last geeft...”(Ger.W.).

* Dit risico houdt in dat wat blijkens hoger beroep ten onrechte werd geïnd dient terugbetaald en dat de kosten van tenuitvoerlegging ten laste komen van wie ze maakte.

“Art.2044.Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen.Dit contract moet schriftelijk opgemaakt worden.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus ook een dading sluiten met tegenpartij om een toekomstig geschil in hoger beroep te voorkomen.U kan een dading evenwel niet opleggen aan uw tegenpartij.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”