Partner-alimentatie

Jhon92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Partner-alimentatie

#1 , 09 jul 2018 09:35

Beste forumleden,

Er is bij mij onduidelijkheid aanwezig en een gevoel van onrechtmatigheid, ik hoop dat ik hier enig hulp kan vinden. Situatie is als volgt:

Ex (26) en ik (26) zijn 2,5 jaar samen geweest in een geregistreerd partnerschap.
ten tijden van verdiend zij netto circa 1400,- ( en verdient zwart zo'n 300 p/maand bij) ik zit netto op circa 2000,- euro
Beiden hebben ook een riant bedrag mogen ontvangen door het verkopen van ons huis.

Wij waren in eerste instantie overeengekomen dat ik 200,- per maand zou betalen, vanwege het feit dat ik er z.s.m. van af wilden, aangezien dit mij opvreet. Ik heb echter het convenant nog niet getekend want ik ben gaan twijfelen over haar rechtmatigheid betreft alimentatie.
Het juridisch loket vertelde mij dat zij ( naar aanhoren van mijn verhaal) ook zeer betwisten dat mevrouw hier recht op heeft gezien behoefte & draagkracht maar konden mij niet vertellen wat mijn volgende stappen moeten zijn.

Mevrouw is ten opzichten van mij hoger opgeleid (Hbo t.o.v. mbo) dus heeft theoretisch een beter toekomst perspectief, krijgt binnenkort een betere baan waardoor zij ook meer gaat verdienen en heeft een sociale huur woning waar zij circa 400,- p/maand aan kwijt is.
Als ik naar mijzelf kijk, zal ik financieel in de toekomst niet snel omhoog gaan, ben noodgedwongen terug bij mijn ouders en als ik alimentatie zal moeten betalen ben ik alle kansen op een huur of koop woning kwijt. (aangezien ik nog maar een half jaar sta ingeschreven voor sociale huur)

Ergens zit er ook de angst dat als ik een officiële berekening onder trema-norm laat opmaken ik alsnog hoger zal uitkomen dan de voorheen overeengekomen 200,- euro

Mijn vraag is tweedelig

1 : Heeft zij hier (gezien de omstandigheden) recht op?
2 : zo niet, hoe moet ik dit verder aanpakken, moet ik dan denken aan het inhuren van een advocaat of toch simpelweg een berekening laten maken?

B.v.d.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2018 11:03

Jullie waren niet gehuwd veronderstel ik? Zijn er kinderen?
Alimentatie aan de ex-partner wordt nauwelijks nog toegepast door een rechtbank - zeker niet in het geval jullie beiden in staat zijn om een inkomen te verwerven. Als jullie onderling iets anders overeenkomen, dan kan alles.

Volgende stap? Jouw ex laten weten dat je afziet van enige vergoeding, en een correcte verdeling van goederen en gelden wil, en zoniet dat je een advocaat inschakelt om die verdeling te doen. Dat zij goed moet beseffen dat in jullie specifieke geval een toewijzing van partneralimentatie niet aan de orde is en dat zij daarvoor nagenoeg geen kans maakt in een rechtbank. Hou er wel rekening mee dat als zij moeilijk doet en je een advocaat moet inschakelen, het serieus wat geld kan kosten aan advocaatkosten én dat er veel tijd zal over gaan.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 09 jul 2018 13:02

Maar er is totaal géén sprake van mogelijke partneralimentatie in dit geval. Dat is nu het specifieke verschil tussen huwelijk en wettelijk samenwonen: bij huwelijk is er nog een kans dat partneralimentatie op basis van behoeftigheid wordt toegekend (en dan nog in functie van het aantal jaren dat het huwelijk geduurd heeft of tot een volgend huwelijk). Maar bij wettelijk samenwonen wordt dat nooit toegekend omdat er geen wettelijke verplichtingen zijn tov de (ex)partner. Dus u laat formeel weten aan de partner dat ze zich laat informeren door een deskundige mbt het verschil tussen huwelijk en wettelijk samenwonen én een juridisch afdwingbare partneralimentatie. Ik ben erg verwonderd dat een "juridisch loket" niet eens reageert dat wettlijk samenwonenden daar - tout court - geen recht op hebben....

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”