Kind zien buiten omgangsregeling

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

Kind zien buiten omgangsregeling

#1 , 08 jul 2018 18:59

Ik heb een omgangsregeling met mijn zoon waarbij ik hem in weekends en vakanties bij me heb.
Met die regeling op zich is geen probleem.

Ik wil graag weten of ik ook recht heb om hem in bepaalde omstandigheden buiten de regeling te zien.
Enkele voorbeelden:
Een tijd geleden moest hij na een incident op school naar het ziekenhuis voor dringende onderzoeken. Ik werd hiervan pas na 5 uur op de hoogte gesteld door zijn moeder.
Ik ben meteen naar het ziekenhuis geweest en ben daar ook gebleven tot de resultaten van de dokters er waren. Mijn ex joeg me toen weg en zei dat ik geen recht had om hem te bezoeken aangezien het buiten mijn omgangsregeling was.
Ik heb haar gezegd dat ik geen keuze had aangezien zij constant weigert me op de hoogte te stellen van zijn medische toestand.
Later ben ik er achter gekomen dat ze mijn zoon pas na drie uur van school is komen ophalen en naar het ziekenhuis heeft gebracht terwijl ik er binnen een half uur kon zijn. Ze had ook aan de school gezegd dat ze mij meteen ging contacteren wat ze dus niet gedaan heeft. Is ze hier in de fout gegaan?

Tweede voorbeeld:
Op zijn school zijn er regelmatig activiteiten tijdens de schooluren waar ook de ouders aan mogen deelnemen. Aangezien zij tijdens de schooluren werkt ga ik daar altijd naar toe.Maar enkele weken geleden kwam ze dan toch opdagen en zei me op een agressieve manier dat ik geen recht had om daar te zijn.

Een andere vraag die al min of meer ter sprake kwam. Wat zijn haar plichten inzake het verschaffen van informatie over belangrijke zaken zoals de gezondheid van mijjn zoon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 08 jul 2018 19:25

U heeft absoluut het recht om op alle outdoor activiteiten van uw kind aanwezig te zijn. Daarmee bedoel ik: bvb: schoolfeesten/-vergaderingen/-voorstellingen etc... wedstrijden of open trainingen van sportwedstrijden, publieke toonmomenten van academie, vrijetijd en knutseltoestanden. Zelfs als dat niet binnen uw omgangstijd valt. Wat een opname in het ziekenhuis betreft: ook daar mag u uw kind bezoeken. Bij een langdurige opname, misschie best de andere ouder laten weten wanneer u op bezoek gaat, als ziju liever niet ontmoet daar. Bij een ernstige verwonding/ziekte en bij opname in het ziekenhuis is ze moreel wel verplicht u op de hoogte te brengen. U blijft ten slotte samen de gedeelde ouderlijke macht dragen en vaak moeten in die situaties beslissingen genomen worden, die men als ouder samen neemt. Kortom de andere ouder vergist zich schromelijk. Wat u het beste doet: meldt vriendelijk doch formeel aan de andere ouder dat u niet wenst dat zij de wetgeving mbt de gedeelde ouderlijke macht en vrijheid van aanwezigheid op publieke aangelegenheden zou schenden, waardoor ze een veroordeling zou kunnen oplopen. Dat u haar daarom aanraadt met betrekking tot deze onderwerpen advies in te winnen bij een juridische deskundige. Dat u dat zelf reeds gedaan heeft en dat blijkt dat u op publieke evenementen die het kind aangaan, zelfs buiten de omgangstijd gerust aanwezig mag zijn. en dat bij ernstige situaties die een ouderlijke beslissing vergen, zij u zo snel mogelijk op de hoogte moet brengen, gezien u samen de wettige ouderlijke autoriteit deelt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”