Alimentatie bij nieuw samengesteld gezin.

Psycho123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alimentatie bij nieuw samengesteld gezin.

#1 , 06 jul 2018 12:49

Sinds x aantal tijd zijn wij een nieuw samengesteld gezin, mijn partner en ik wonen feitelijk samen. Nu willen wij wettelijk gaan samen wonen maar vrezen dat het inkomen van mijn nieuwe partner ook in rekening zal worden genomen bij de berekening van het alimentatiegeld voor mijn twee kinderen.

Voorlopig is er nog geen alimentatiegeld bepaald voor de kinderen, wij vrezen enkel dat bij de bepaling er van rekening gehouden zou worden met het inkomen van mijn nieuwe partner.

Is er hieromtrent enige rechtspraak of ervaringen van mensen hier ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 jul 2018 16:17

Als een rechter de ordegrootte van de kinderalimentatie beslist, kan hij enkel rekening houden met duidelijke bewijsbare cijfers en feiten. De loonfiches van beide ouders, de kinderbijslag; mogelijke (studiebeurzen) etc; Dat zijn cijfers waarvban de rechter aan de beide betrokken partijen de fiches en attesten kan opvragen. Maar van een nieuwe partner mag de rechter dat niet eisen. Omdat deze persoon geen betrokken partij is. bovendien kan een rechter ook niet bepalen in welke mate een loontrekkende nieuwe partner een "verrijkende" invloed kan hebben op de alimentatieplichtige ouder. Maw: de nieuwe partner kan kinderen hebben waarvoor hij/zij geen alimentatie ontvangt. Het look kan zeer miniem zijn etc. Kortom: een rechter kan de nieuwe partner niet in overweging nemen voor de aliberekening. Indien de advocaat van de andere partij nog van de "oude slag" is en dat er wél probeert uit te peuteren is er een kort, bondig en efficient antwoord: "De partner van mijn client is geen betrokken partij in deze zaak. Bijgevolg verstrekt hij/zij geen gegevens met betrekking tot zijn/haar financiele status: noch inkomens, noch personen ten laste. Als de tegenpartij alsnog meent dat een partner wél een rol kan spelen in het bepalen van de aligrootte, wat gebeurt er als tegenpartij zelf een nieuwe relatie aangaat."

Psycho123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2018 09:39

Bedankt voor je reactie Eylis.

Reclame

Psycho123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2018 12:38

Nog iemand hier dergelijke ervaring mee ?

Fons54
Berichten: 445

#5 , 07 jul 2018 20:03

Er zal wel rekening gehouden worden met het feit dat je kostendelend samenwoont. Ik zou eerst alimentatie regelen en dan gaan samenwonen.

Fons54
Berichten: 445

#6 , 07 jul 2018 20:04

Sorry, ik zie dat je nu al samenwoont. Wettelijk samenwonen zal geen verschil maken ten opzichte van feitelijk samenwonen.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 07 jul 2018 20:39

Met de factor "kostendelend samenwonen" werd tot een paar jaar geleden inderdaad nogal eens geschermd in de rechtszaal om een kinderalimentatie aan te passen. Maar dat ketst actueel meestal af op een goede verdediging. Hier enkele argumenten om er mee af te rekenenen: : wellicht zal de andere partij ook vroeg of laat kostendelend gaan samenwonen. Of de betalende partij kan ook weer alleen komen te staan. Niemand belet ook de vragende partij om kostendelend te gaan samenwonen. Kortom: dit is een onstabiele factor die geen beslissende rol kan spelen in een kostenberekening. 2. Bij het bepalen van een studietoelage wordt ook geen rekening gehouden met het feit of er kostendelend samengewoond wordt. 3. Je bepaalt zelf hoe "duur" je woont. Dat is een persoonlijk recht en een persoonlijke keuze. 4/ Kostendelend wonen met een nieuw samengesteld gezin is qua kostprijs niet te onderschatten en zeker niet goedkoop. Meestal hebben beide partners elk kinderen waardoor ze een woning moeten zoeken in de hogere prijsklasse (4 of meer slaapkamers) dus alweer: het precieze voordeel van kostendelend wonen kan je niet bepalen zonder het volledige kostenplaatje van de nieuwe partner mee in overweging te nemen. En dat is een privébrug te ver.

Psycho123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2018 11:03

Bedankt Eylis en Fons, voor jullie reacties.

@ Fons : Wij wonen idd nu al feitelijk samen, maar wilden binnen x-aantal tijd wettelijk gaan samenwonen. Tot wij er over nadachten over het feit dat onze inkomens misschien samen bekeken konden worden ihkv alimentatie... vandaar mijn vraag hier.

Met de factor "kostendelend samenwonen" werd tot een paar jaar geleden inderdaad nogal eens geschermd in de rechtszaal om een kinderalimentatie aan te passen. Maar dat ketst actueel meestal af op een goede verdediging. Hier enkele argumenten om er mee af te rekenenen: : wellicht zal de andere partij ook vroeg of laat kostendelend gaan samenwonen. Of de betalende partij kan ook weer alleen komen te staan. Niemand belet ook de vragende partij om kostendelend te gaan samenwonen. Kortom: dit is een onstabiele factor die geen beslissende rol kan spelen in een kostenberekening.
Hopelijk heb je hierin gelijk Eylis. Heb ik ondertussen ook al gemerkt, een goede verdediging is veel waard.

Fons54
Berichten: 445

#9 , 08 jul 2018 14:03

Volg Eylis aub. Ik heb spijt dat ik indertijd deze raad niet gelezen of gekregen heb waardoor ik nog jaren aan een vrij hoge alimentatie vastzit.

Terug naar “Echtscheiding”