Gebouwd op grond partner

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

Gebouwd op grond partner

#1 , 04 jul 2018 13:35

Een kameraad van ons is gehuwd met scheiding van goederen. Zijn echtgenote had een bouwgrond, en omdat zij die betaald had, vond ze het maar eerlijk dat hij het huis betaalde, zo hadden ze allebei een inbreng....(superstom dus...) We zijn ondertussen 10 jaar later en de echtgenote wil scheiden. Ze beweert dat hij geen enkele aanspraak kan maken op het huis omdat de bouwgrond van haar is. Hij kan wel een map facturen voorleggen die hij betaald heeft van het huis. Hij wil er zeker zelf niet wonen, maar wil wel zijn centen terug. Kan hij dit eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2018 13:46

Echtgenote beroept zich op het "recht van natrekking"

Hadden ze getrouwgd geweest onder het wettelijk stelsel, had hij beroep kunnen doen op de "vergoedingsrekening" (zie http://www.axisfinance.be/nl/help-gebou ... er-384.htm).

Ze zijn echter getrouwd met scheiding van goederen, dus ik heb geen idee of hij in dat geval iets kan eisen.

De echtgenote heeft dit goed bekenen, denk ik. Ze zal 10 jaar geleden wel al gedacht hebben "Als we trouwen met scheiding van goederen, en ik hem kan laten betalen voor het huis, is achteraf alles voor mij, moest er iets mislopen in de relatie." Jullie kameraad heeft er volgens mij "een lepe" uitgekozen, jammer genoeg...

Misschien weet iemand anders hier hoe hij toch nog zijn geld kan terugzien?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2018 13:50

Mmmm, in een ander draadje (viewtopic.php?t=14387) schreef j.demoor dit
‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).
Dus misschien kan jullie kameraad toch de bedragen van de facturen die hij nog heeft terugeisen... Maar ik vrees wel dat hij een advocaat onder de arm zal moeten nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 jul 2018 14:00

Er werd een totaal af te raden situatie tot stand gebracht. Het juiste bedrag van de mogelijke terugvordering is gefundenes Fressen voor advocaten annex experten, daar moet geen tekening bij gemaakt worden.
Nooit zoiets doen is de boodschap.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#5 , 04 jul 2018 14:50

Dankuwel voor de antwoorden. Op hoop van zegen maar hopen dat de dame in kwestie het toch nog eerlijk speelt anders zullen advocaten er inderdaad veel aan verdienen. Maar als je al vertrekt van deze constructie begin je al met het idee om je partner, die je op het moment van huwelijk denkelijk toch graag ziet, te pluimen als er ooit wat fout loopt. Het scenario van een vechtscheiding waar niemand goed uit komt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2018 14:53

Ik vrees ook dat de echtgenote met dat idee vertrokken is, ja... Hopelijk kan de man zijn betaalde facturen terugbetaald krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 04 jul 2018 15:55

Het is niet alleen een mogelijke bron van problemen tussen de partners indien er een haar in de boter komt, maar het heeft ook ongewilde consequenties voor de vererving van het onroerend goed.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2018 16:25

Ik denk dat dat wel het laatste van de zorgen van de kameraad van de TS is. Hij wenst niet het onroerend goed te verwerven, maar een terugbetaling van al de facturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#9 , 04 jul 2018 17:21

Inderdaad, hij wil nu gewoon verder met zijn leven, en niet terug starten van niets, maar alleen de centen terug krijgen die hij erin gestopt heeft, en dan heb ik het nog niet over het maandenlange harde werk aan dat huis. Ik hoop dat hij niet alleen een les rijker is geworden, maar dat hij niet 'op straat' komt te staan zonder iets.

nicky54
Berichten: 218

#10 , 05 jul 2018 11:11

Zie ook : http://www.elfri.be/de-onverdeeldheid-b ... n-goederen
Zie ook : Arrest Hof van Cassatie van 27 september 2012

nicky54
Berichten: 218

#11 , 05 jul 2018 12:50

Meer over het Cassatiearrest van 27 september 2012
http://www.elfri.be/vergoeding-tussen-e ... n-goederen

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#12 , 06 jul 2018 14:54

Dankjewel nicky54

nicky54
Berichten: 218

#13 , 07 jul 2018 10:58

Berekening vorderingen van partij "map der facturen voor bouw van het huis" :

Het totaal bedrag is voor de helft ten laste van de echtgenote en de ander helft kan door echtgenoot gevorderd worden. Dit bedrag kan (volgens cassatiearrest 27 september 2012) geherwaardeerd worden volgens een X % waardestijging in deze 10 jaar.

Dan is er ook nog de intrestberekening op de vordering.
Gezien het hier een gemeenrechtelijke vergoeding betreft, zijn overeenkomstig artikel 1450,2° B.W., intresten verschuldigd vanaf het ontbinding van het stelsel, met name vanaf de datum van het vonnis.

Dus het geherwaardeerd dient verhoogt te worden met de wettelijke intresten vanaf de datum van het vonnis.
Wettelijke intresten 2008 - 7%; 2009 - 5,5%; enz...

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#14 , 13 jul 2018 12:56

Ik ben hier weeral terug. De echtgenote heeft nu via een deurwaarder een 'dagvaarding in echtscheiding en voorlopige maatregelen laten bezorgen' Gisteren afgeleverdi, met de melding dat hij moet verschijnen voor de rechtbank van eerste aanleg binnen 12 dagen, met als reden de echtscheiding maar met een hoop beschuldigingen aan zijn adres die in de verste verte niet kloppen en met o.a. volgende tekst : 'Alleszins de gedaagde zich te horen veroordelen tot de kosten van het geding, hier inbegrepen de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding voorzien bij art. 1022 Ger.W.'
Hij wil zich nu eerst informeren en een aantal zaken rechtzetten van haar beweringen vooraleer daar naartoe te gaan. Kan hij dit uitstellen ? Hoe doet hij dit best ? Schrijft hij een brief met zijn bevindingen ?

nicky54
Berichten: 218

#15 , 16 jul 2018 20:02

In deze is het aangewezen dat hij zich laat bijstaan door een raadsman.

Terug naar “Echtscheiding”