Aanpassing alimentatie

Swarovski
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aanpassing alimentatie

#1 , 02 jul 2018 13:41

Ik had graag het volgende geweten, ik ben reeds 16 jaar uit elkaar met de vader van mijn 18 jarige zoon, er werd destijds een vonnis bekrachtigd met bedrag alimentatie, indexeerbaar en de verblijfsverhouding.
Sinds 2 jaar gaat mijn zoon, door een slechte verstandhouding, niet meer naar zijn vader, maw hij woont nu volledig bij mij.
Is er een mogelijkheid om het bedrag van de alimentatie te laten aanpassen?
Als ik via de rekenmodule van de gezinsbond de berekening maak, zou ik in principe recht hebben op het dubbele van wat ik nu krijg.
Dient dit via een advocaat te gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 02 jul 2018 14:23

Even de feiten op een rijtje: Jullie zoon is 18 en dus meederjarig. Hij kan bijgevolg zelf beslissingen nemen en daarvan ook de gevolgen die er bij horen. Zijn beslissing om voltijds bij u te wonen, nam hij vanwege de "slechte verstandhouding"met zijn vader. Het vonnis legde een bepaalde verblijfsregeling op én een alimentatie van de vader tov u voor jullie zoon. De vader heeft onderhoudsplicht, maar geen betaalplicht voor het percentage van de tijd dat jullie zoon bij hem zou verblijven. De zoon kiest er zelf voor om dit vonnis niet te volgen. U kan dus proberen om de zaak weer aan te vatten voor het gerecht om een hogere alimentatie te kunnen krijgen. Maar de vader hoeft dit momenteel niet te volgen. Het is strategisch zelfs beter dat hij dat niet doet, want als de keuze van jullie zoon éénzijdig is genomen zonder overleg met de vader is dat reeds een duidelijk teken voor de rechtbank dat de zoon artikel 371 van het Burgerlijk wetboek niet wenst te volgen. In de eerste plaats zal de zoon de meerkost voor u vanwege zijn éénzijdige persoonlijke keuze zelf moeten overwegen.

Swarovski
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2018 10:48

Het is niet mijn zoon dat deze beslissing genomen heeft...
Ik denk niet dat ik de ganse problematiek hier uit de doeken moet doen wat er in het verleden gebeurd is. Mijn vraag is enkel, aangezien hij nu wel voltijds bij mij woont, of dit een goede argumentatie is om een aanpassing te vragen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 03 jul 2018 11:29

vragen kan u altijd. Maar gezien de context (zie mijn bovenstaande reactie) is het absoluut niet zeker dat u dat u een aanpassing gaat krijgen. bij nazicht van uw post merk ik ook dat de zoon tijdens zijn minderjarigheid niet meer naar zijn vader ging. tijdens de minderjarigheid moet de ouder er over waken dat de gevonniste omgangsregeling gerespecteerd wordt. Indien u de aanpassing voor alimentatie voor de rechtbank brengt, riskeert u nog dat u aangesproken wordt op het feit dat u de gevonniste omgangsregeling niet respecteerde tijdens de minderjarigheid. Rechters nemen dat heel serieus, want in feite respecteert u dan zijn beslissing niet. Dat kan zich alsnog vertalen in een maatregel of straf. Het feit dat de verstandhouding tussen zoon en vader slecht was, zal een rechter niet aanvaarden als deugdelijk argument om éénzijdig een gerechtelijk vonnis te negeren. Immers, tussen 80 % van de adolescenten/pubers en hun ouders gaat de verstandhouding slecht. Ik adviseer echt niet een aanpassing van de ali te vragen.

Terug naar “Echtscheiding”